با خرید و فروش عتیقه مسروقه؛

همدستی فیسبوك با جنایتكاران جنگی در لیبی

همدستی فیسبوك با جنایتكاران جنگی در لیبی

به گزارش بی بی سرور بررسی ها نشان داده است فیسبوك به بستری مناسب برای خرید و فروش اقلام عتیقه مسروقه از كشور جنگ زده لیبی مبدل شده و این شبكه اجتماعی با اقدامات خود به نفع قاچاقچیان عمل می كند.



به گزارش بی بی سرور به نقل از ورج، خیلی از قاچاقچیان عتیقه اشیای قیمتی را که از موزه های لیبی سرقت کرده اند از راه فیسبوک به معرض نمایش گذاشته و به فروش می رسانند و در اغلب موارد این اقلام به دست مجموعه دارانی در اروپا و آمریکا می افتد.
در تازه ترین رویداد از این دست یک قاچاقچی اشیای عتیقه در لیبی در تاریخ ۲۴ اکتبر مجموعه تصاویری از یک مجسمه روم باستان را با نیم تنه مرمری در یک گروه خصوصی فیسبوک به اشتراک گذاشت. این گروه برای قاچاق اشیای عتیقه تأسیس شده و یکی از ده ها گروهی است که بدین منظور در فیسبوک وجود دارد.
فیس بوک از ژوئن گذشته فروش مجسمه ها و اشیای تاریخی را از راه این شبکه اجتماعی ممنوع کرده، اما برای شناسایی و برخورد با افرادی که در این حوزه فعالیت می نمایند جدیت ندارد. از طرفی خیلی از پست های ارسالی در گروه های مذکور به زبان عربی است و فیسبوک از نیروی تخصصی کافی جهت بررسی چنین مطالبی برخوردار نیست.
در این شرایط فیسبوک در صورت شناسایی گروه های فعال در زمینه قاچاق عتیقه به جای اطلاع رسانی به پلیس و کوشش برای یافتن عوامل گرداننده گروه های مورد اشاره آنها را تنها پاک می کند و از این طریق تمام اسناد موجود در مورد فعالیت این افراد را از بین می برد و هرگونه تحقیق در این حوزه را ناممکن می کند. در نتیجه فیسبوک خود به یک مشکل بر سر راه مقابله با قاچاقچیان عتیقه تبدیل شده است.
بررسی ها نشان داده است داعش از سال ۲۰۱۴ در زمینه فروش عتیقه فعال بوده و از این طریق کسب درآمد می کند. عدم جدیت برای برخورد با این مورد و عدم وجود حس مسئولیت در فیسبوک برای شناسایی عوامل چنین اقداماتی برخورد با مبحث را دشوار کرده است.
گروه های فیسبوک قاچاق عتیقه جات خاورمیانه معمولاً از چند هزار تا چند صد هزار عضو دارند و برآوردها نشان داده است بیشتر از ۱۳۰ گروه در فیسبوک به صورت تخصصی در این حوزه فعالیت می نمایند.

1399/09/08
12:58:30
5.0 / 5
1407
مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۹ بعلاوه ۳
BBServer بی بی سرور

bbserver.ir - مالکیت معنوی سایت بی بی سرور متعلق به مالکین آن می باشد