چین از اولین کشتی پرورش سالمون جهان رونمایی نمود
بی بی سرور: چین در آستانه راه اندازی اولین کشتی اختصاصی پرورش سالمون جهان با نام «سو های شماره 1» (Su Hai No 1) است که انتظار می رود سالانه تا 8000 تُن ماهی سالمون تولید نماید. این کشتی نوآورانه قدمی بزرگ در امتداد کاهش وابستگی چین به واردات سالمون بوده و امکان پرورش سیار و در مقیاس بزرگ ماهی در دریا را فراهم می آورد.
به گزارش بی بی سرور به نقل از ایسنا، این کشتی ۲۵۰ متر طول دارد و در کارخانه کشتی سازی «هوانگپو ون چونگ» در گوانگ ژو با هزینه ای معادل ۶۰۰ میلیون یوان (معادل ۸۳.۶ میلیون دلار آمریکا) تولید شده است.
به نقل از آی ای، کشتی «سو های شماره ۱» مقرر است در ماه ژوئن تحویل داده شود و بعد از سفر آزمایشی موفق در ماه آوریل، درحال طی مراحل تنظیم غائی است. این کشتی نقطه عطفی در توسعه شیلات دریایی چین به حساب می آید و به پیشرفت امنیت غذایی ملی بوسیله کاهش واردات کمک خواهدنمود.
افزایش تولید سالمون در چین
این کشتی دارای دو مزیت عمده نسبت به روش های رایج پرورش ماهی است:
برخلاف سیستم های قفسی ثابت، این کشتی می تواند در مقابل خطراتی مانند طوفان های شدید یا شکوفایی جلبک های سمی به سرعت جابجا شود و از ماهی ها محافظت کند. همچنین به امکانات فرآوری ماهی در داخل خود مجهز است و امکان ارسال ماهی های فرآوری شده و تازه به بازار داخلی را در کمتر از ۲۴ ساعت فراهم می سازد. عملیات رسمی این کشتی از پاییز امسال در دریای زرد و نزدیکی شهر لیانیونگانگ، استان جیانگسو شروع خواهد شد. این منطقه به علت وجود جریان های سرد دریایی، محیط مناسبی برای پرورش سالمون فراهم می آورد. اولین برداشت ماهی های پرورشی چینی در سال آینده صورت خواهد گرفت.
پاسخ به تقاضای بیش از پیش بازار داخلی
هم اکنون بالاتر از ۸۰ درصد مصرف سالمون در چین بوسیله واردات، عمدتاً از نروژ و شیلی، تامین می شود. تنها در سال گذشته، چین بالاتر از ۱۰۰ هزار تُن سالمون وارد کرد. پیش بینی می شود این عدد تا سال ۲۰۳۰ به بالای ۲۰۰ هزار تُن برسد.
حمل و نقل سالمون از منابع دوردست، هم از نظر لجستیکی پرهزینه است و هم اثرات زیست محیطی قابل توجهی دارد؛ همچون ردپای کربن بالا ناشی از حمل و نقل و استفاده زیاد از منابع در شیوه های سنتی پرورش ماهی.
کشتی «سو های شماره ۱» در پاسخ مستقیم به این چالش ها تولید شده و با ظرفیت پرورشی معادل ۸.۳ میلیون مترمکعب آب دریا، فشارهای زیست محیطی را کاهش خواهد داد.
پیشرفت در شیوه های پرورش دریایی
دولت پکن توسعه اقتصاد دریایی را برای تقویت امنیت غذایی ملی، در جواب چالش های جهانی مانند تغییرات اقلیمی، تنش های ژئوپلیتیکی و مسایل تجاری با کشورهای غربی، در اولویت قرار داده است.
در این راستا، سال قبل وزارت کشاورزی و امور روستایی چین به همراه وزارت منابع طبیعی، دستورالعمل هایی را منتشر نمودند که متعهد به پیشرفت روش های پرورش دریایی و صیانت از محیط زیست اقیانوس ها هستند.
کوشش های چین برای پرورش سالمون در داخل کشور با چالش هایی روبرو بوده است، که موجب شد از ماهی قزل آلای رنگین کمان به عنوان جایگزین سالمون استفاده گردد. در سال ۲۰۱۸، دولت چین بطور رسمی اجازه داد قزل آلا تحت عنوان سالمون در بازار عرضه و فروخته شود.
قزل آلا به علت شباهت ظاهری، اندازه، گوشت سفت و روغنی و رنگ صورتی مایل به نارنجی، جایگزین مناسبی برای سالمون به حساب می آید. همین طور ارزش تغذیه ای هر دو گونه تقریباً یکسان است.
مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب