گام اول کاهش قطع برق از اول تابستان ارائه کارت ملی همه جا حذف می شود

گام اول کاهش قطع برق از اول تابستان ارائه کارت ملی همه جا حذف می شود

بی بی سرور: به گزارش بی بی سرور، رییس سازمان فناوری اطلاعات ایران اظهار داشت: در امتداد اجرای پروژه هوشمندسازی انرژی، اختصاص پروفایل به مردم برای مدیریت مصرف و عرضه مازاد انرژی در بازار تا پایان خرداد ماه به بهره برداری می رسد.



خبرگزاری مهر – گروه دانش و فناوری؛ هنگامه فروغی: سازمان فناوری اطلاعات ایران، یکی از نهادهای زیرمجموعه وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، مسئول سیاست گذاری، هدایت و نظارت بر توسعه فناوری اطلاعات در کشور است. از اهداف مهم این سازمان می توان به توسعه دولت الکترونیکی و خدمات هوشمند، پیشرفت امنیت فضای تولید و تبادل اطلاعات و پشتیبانی از کسب وکارهای نوپا اشاره نمود. سازمان فناوری اطلاعات ایران در این راه تلاش می کند با ارائه خدمات الکترونیکی و کاهش مراجعه های حضوری به دستگاههای اجرائی، زمان و هزینه های مردم را کاهش داده و به تحقق دولت الکترونیک کمک نماید.
موضوع مهم دیگری که در دولت چهاردهم بر آن تاکیده شده است و وزارت خانه ها و سازمان های مختلف بدنبال راهکاری برای آن هستند، مسئله ناترازی انرژی است. سازمان فناوری اطلاعات به عنوان قسمتی از کوشش های ملی برای رفع ناترازی انرژی تلاش می کند با برنامه ریزی برای اجرای پروژه رفع ناترازی بوسیله هوشمندسازی بر محور حکمرانی داده نقش مؤثری در این حوزه ایفا کند.
برای بررسی آخرین وضعیت اهداف سازمان فناوری اطلاعات و ۲ پروژه مهم وزارت ارتباطات در عرصه دولت هوشمند و رفع اشکال ناترازی از مسیر هوشمندسازی با محمد محسن صدر، رییس این سازمان، گفتگو کردیم که مشروح این مصاحبه را در ادامه می خوانید:

*به عنوان نخستین سوال لطفاً درباره ی آخرین وضعیت پروژه ملی هوشمندسازی برای رفع ناترازی انرژی توضیح بفرمائید.


در این مسیر، قوانین بالادستی خوبی تصویب شده و نگاه مقام معظم رهبری به مدیریت مصرف انرژی بطورکامل روشن و حمایتی است. برنامه ملی رفع ناترازی انرژی که وزارت ارتباطات ارائه کرده مبنی بر هوشمندسازی است. در این برنامه ۶ پروژه کلان تعریف شده که هرکدام از مدلهای موفق دنیا الگوبرداری شده اند تا به کاهش مصرف و بهبود مدیریت انرژی منجر شوند.

*بیشتر از کدام کشورها الگو گرفته شده؟


در واقع از تمامی کشورهای پیشرو در این عرصه، از کشورهای اروپایی و آمریکایی گرفته تا کشورهای منطقه مثل ترکیه و امارات، الگو گرفته ایم. نکته جالب این است که در آن کشورها با وجود این که انرژی را با قیمت تمام شده به مردم و صنایع ارائه می کنند، باز هم به مدیریت مصرف اهمیت می دهند تا منابع کشور هدر نرود. در کشور ما اما مسئله کمی متفاوت می باشد برای اینکه نرخها به صورت واقعی نیست، اما هدف ما بازهم پیشگیری از هدر رفت منابع است.

*وزارت ارتباطات نقش کلیدی در این برنامه دارد، اما برخی ممکنست بپرسند چرا این وزارت خانه باید در رأس این پروژه باشد؟


درست است که وزارت خانه های نفت و نیرو وظایف مهمی دارند و زحمت می کشند اما وزارت ارتباطات یک وزارت خانه زیربنایی و زیرساختی است و با تجربه موفقی که در عرصه فناوری اطلاعات دارد، می تواند نقش بی طرف و هماهنگ کننده را ایفا کند. ما با شرکت ملی گاز و توانیر تفاهم نامه هایی امضا کرده ایم و جلسات کارشناسی و مدیریتی مختلفی برای پیشبرد این پروژه برگزار می گردد. همین طور حمایت جدی از طرف کمیسیون های مجلس و سران قوا داریم.

*برنامه زمان بندی پروژه برای اجرا به چه صورت است؟


الحمدالله پروژه ها با برنامه ریزی منظم و برمبنای گانت چارت جلو می رود. یکی از مهم ترین اهداف ما ایجاد پروفایل انرژی برای هر فرد در کشور است که آنرا در سامانه جامع خدمات دیجیتال حوزه برق، گاز، آب و بنزین ارائه می کند. به عنوان مثال پروژه BSS که سامانه جامع یکپارچه است، تا پایان خرداد مرحله اول آن بهره برداری می شود.

*پروفایل انرژی به چه معناست و چه مزایایی دارد؟


پروفایل انرژی یعنی ایجاد یک پرونده دقیق برای هر فرد یا خانوار در عرصه مصرف انرژی. پروژه بعدی که به آن EDC یا اعتبار دیجیتال انرژی می گوئیم، با این پروفایل مرتبط می باشد. الان یارانه ها به صورت ناعادلانه ای توزیع می شود؛ کسی که ظرفیت بیشتر دارد، بیشتر جذب می کند و بالعکس. با این سیستم به هر فرد یا خانواده سقف اعتبار انرژی داده می شود و آنها می توانند مصرف خودرا مدیریت کنند یا مازاد را در بازار عرضه کنند. با اجرای این طرح، مردم حس می کنند اگر مصرف شان را کاهش دهند، منفعت آن به خودشان می رسد و از طرفی به پیشگیری از هدر رفت منابع نیز کمک می نماید.

*آیا این تکنیک مشابه نمونه های جهانی است؟ چه میزان کاهش مصرف انرژی پیش بینی می شود؟


بله، نمونه های مشابه در دنیا وجود دارد، ولی با عنایت به شرایط خاص قیمت گذاری انرژی در کشور ما این مدل بر طبق خاصیت های کشور بومی سازی شده است. ما انتظار داریم حداقل ۱۵ تا ۲۰ درصد کاهش مصرف انرژی حاصل شود که این میزان خیلی بیش از میزان اعلام شده یعنی ۵ درصد کاهش مصرف در پیک است.

*این پروژه به جز کاهش مصرف در خانوارها برای سازمانها و صنایع نیز برنامه ای دارد؟


در صنعت پروژه های EMS یا سیستم های مدیریت انرژی تعریف شده که سه پایلوت آن درحال اجراست و مطالعات آن کامل شده است. هدف این است که صنایع با کاهش ۱۵ درصدی مصرف انرژی، خودشان را بهتر مدیریت کنند. همین طور در عرصه ساختمان های دولتی سامانه ای جامع برای مدیریت انرژی نصب می نماییم. سنسورها روی تجهیزات مثل موتورخانه ها نصب و از راه دور کنترل می شوند. این پروژه تا اواسط خرداد در ساختمان های وزارت ارتباطات به بهره برداری می رسد و بعد به سایر ساختمان های دولتی تعمیم داده می شود.

*آیا بوسیله اجرای پایلوت تا حالا خروجی های عملی و کاهش مصرف قابل اندازه گیری بوده است؟


فعلاً زیرساخت ها آماده می شود و خروجی از اواسط خرداد قابل مشاهده خواهد بود. به عنوان مثال مشخص می شود با تغییر ساعت کاری و خاموش کردن برق در ساعات غیرضروری چقدر مصرف کاسته شده و در نتیجه کنترل یکپارچه مصرف بهتر صورت می گیرد. هدف این است که داده ها بصورت دقیق و شفاف به ما و مردم عرضه کرده شود.

*با این تفاسیر محور اصلی این پروژه داده است؟


بله و در این راستا خوشبختانه در کمیسیون صنایع مصوب شد که داده های مصرف گاز، برق و سایر انرژی ها بصورت پایلوت در سه استان جمع آوری و پالایش شود. این داده ها برمبنای کد پستی و دیگر فاکتورها باید به هم مرتبط شوند تا در سطح حاکمیت بتوان تصمیمات بهینه گرفت. وقتی همه داده های انرژی مثل گاز، برق، آب و بنزین یکپارچه شود، می توان گزارش های دقیق و کاربردی ارائه داد که مبنای تصمیم گیری های کلان است.
ارتباط مستقیم با مردم و شفافیت در اطلاع رسانی نیز از مهم ترین عوامل موفقیت است. اگر مردم بدانند مصرف شان چقدر است و کاهش مصرف چه مزایایی برای خودشان و کشور دارد، خودشان بهترین کنترل کننده خواهند بود. برای نمونه، کمپین هایی مثل خاموش کردن وسایل برقی در ساعات خاص به مرور تبدیل به فرهنگ می شود.
پروژه بر پایه حکمرانی داده، هوش مصنوعی و نرم افزارهای هوشمندسازی است. ما پیگ منیجمنت دقیقی در کشور نداریم، سامانه پیگ منیجمنت داده های مختلفی دارد بطور مثال شرایط آب و هوا، وضعیت مسافران و داده های مصرف را بر این اساس تحلیل و پیش بینی می کند.

*آیا این پروژه می تواند قیمت انرژی را برای مردم کنترل کند؟ تأثیر آن روی قبوض چطور خواهد بود؟


ترسیم چشم انداز دقیق الان دشوار است، ولی مطمئنیم که حداقل ۱۰ تا ۱۵ درصد کاهش مصرف حاصل می شود. مردم نیاز به پرداخت هزینه بیشتر ندارند، بلکه با مدیریت مصرف بهتر، خودشان می توانند تصمیم بگیرند چگونه انرژی مصرف کنند و حتی مازاد را در بازار عرضه کنند. در نتیجه، فشار روی شبکه کاسته می شود و احیانا از واردات انرژی نیز بی نیاز می شویم.

*شما به بنزین هم اشاره کردید، آیا برنامه ای برای مدیریت مصرف آن بصورت هوشمند وجود دارد؟


در پروژه هوشمندسازی سهمیه بنزین هم قسمتی از سبد انرژی است که در پروفایل انرژی هر فرد شارژ می شود. اگر کسی مصرف نکند، می تواند مازاد سهمیه را عرضه نماید. در این راستا بازار انرژی بنزین هم شکل می گیرد بدون این که مردم مستقیماً معامله کنند، بلکه زیرساخت های سامانه ای این کار را انجام می دهند. این موجب می شود بهای تمام شده واقعی تر شود و فشار مالی روی دولت نیز کاهش پیدا کند.

*آیا می توان پیش بینی نمود که با اجرای کامل این پروژه دیگر شاهد قطع برق نباشیم؟


اگر این پروژه بصورت کامل اجرا شود و همه دستگاه ها همکاری کنند، قطع برق به شدت کاسته می شود. چون ناترازی ناشی از اختلاف مصرف و تولید است، با کاهش حداقل ۱۰ درصدی مصرف، این ناترازی برطرف می شود. البته نیاز به همکاری کامل دستگاههای مرتبط می باشد.

*تجهیزات زیرساختی مثل کنتورهای هوشمند نیز در این پروژه برنامه ریزی شده اند؟


جنس این پروژه نرم افزاری و حکمرانی داده است، اما تجهیزاتی نظیر کنتور هوشمند هم به کمک می آید. در مصرف خانگی به طور معمول کنتور هوشمند وجود ندارد اما نرم افزار می تواند از رفتار مصرف تحلیل و مصرف غیرعادی را شناسایی کند.

*آیا این پروژه می تواند به کشف اتلاف بی رویه انرژی در اقداماتی نظیر ماینینگ هم کمک کند؟


دقیقا. نرم افزار می تواند از رفتار مصرف تحلیل و مصرف غیرعادی را شناسایی کند. از نمودار مصرف یک رنج مصرف یک یا دو ساله پیدا می شود و می توان اظهار داشت که یک خانواده n مقدار مصرف دارد که اگر یکدفعه مصرف تبدیل به مگابایت شد پس حتماً یک کاری دارد صورت می گیرد. ما همه اطلاعات همچون کد پستی، پلاک و... را می دانیم و این را هم می دانیم که آنجا معدن نیست که مصرف مگابایت داشته باشد پس اگر تا یک رنجی بالا برود می گوییم پرمصرف ولی اگر میزان مصرف با تجهیزات صنعتی برابری کند اساسا آنجا یک اتفاقی همچون اتلاف انرژی درحال وقوع است بدین سبب این تکنیک به کشف تقلب و اتلاف انرژی نیز کمک می نماید.

*برای امنیت داده های مردم هم تدابیری اندیشیده شده است؟


امنیت داده ها، حفاظت و حریم خصوصی از اولویت های ما است و زیرساخت های امنیتی لازم درنظر گرفته شده تا داده ها محفوظ و مطمئن بمانند.


*پس از هوشمندسازی انرژی یکی از با اهمیت ترین پروژه های سازمان فناوری اطلاعات پروژه «ابر دولت» است، درباره ی آخرین وضعیت این پروژه و تأثیرات اجرای آن بفرمائید.


یکی از ماموریت های اصلی وزارت ارتباطات و سازمان فناوری اطلاعات، تامین امنیت زیرساخت های داده ای کشور است. پروژه ابر که حال در سازمان فناوری اطلاعات درحال اجراست، یک زیرساخت حیاتی برای توسعه دولت دیجیتال است. برنامه ما این است که خدمات دستگاههای اجرائی روی این پلت فرم ابری ارائه شود تا هم از نظر امنیت، خیالی آسوده داشته باشیم و هم بتوانیم با همکاری دستگاههای ذی ربط، نظارت و کنترل موثرتری اعمال نماییم.
این پروژه یک کلان پروژه ملی است که در برنامه هفتم توسعه نیز به آن اشاره شده است. هدف، ارزیابی توان دستگاه ها برای نگهداری داده هاست. آن دسته از دستگاه هایی که زیرساخت لازم را ندارند، باید سامانه های خودرا روی پلت فرم ابر منتقل کنند. البته این انتقال نیازمند زیرساخت آماده و پروتکلهای شفاف است. وظیفه اصلی ما صیانت از داده های کشور و مردم است. خوشبختانه زیرساخت اولیه فراهم شده و تعدادی از دستگاه ها آماده انتقال دیتای خود هستند.
همچنین، یک مرکز داده جدید نیز درحال ساخت است که طی ماههای آینده به بهره برداری خواهد رسید. هم اکنون چهار قطب مرکز داده فعال داریم که تعدادی از آنها با مشارکت بخش خصوصی راه اندازی شده اند. به زودی فراخوانی برای جذب سرمایه گذار بخش خصوصی منتشر می نماییم تا در صورت تطابق با پروتکلهای امنیتی و فنی، وارد پروژه شوند. این مشارکت ها نیازمند سرمایه گذاری قابل توجهی است که خوشبختانه بخشنامه پروژه ابر، امکان مشارکت بخش خصوصی را فراهم نموده است.
یکی از مهم ترین اقدامات در راه تحقق دولت هوشمند، یکپارچه سازی خدمات و زیرساخت های دیجیتال دستگاههای اجرائی در کشور است. این پروسه که با همکاری سازمان فناوری اطلاعات و سایر نهادهای مرتبط خصوصاً سازمان امور استخدامی درحال پیگیری است، نه فقط موجب افزایش کیفیت ارائه خدمات به مردم می شود، بلکه نقش اساسی در افزایش امنیت، پیشگیری از هدر رفت منابع، و پایداری سرویس ها دارد.
همچنین قانون دوام الزام کرده که دستگاههای اجرائی خصوصاً درباب پایگاه های داده حیاتی، یک نسخه پشتیبان از اطلاعات خودرا در اختیار سازمان فناوری اطلاعات قرار دهند. با اجرای کامل این قانون، خدمات دولتی در مقابل قطعی های ناگهانی و تهدیدهای احتمالی مقاوم تر شده و کاربران در وضعیت اضطراری نیز بدون اختلال به خدمات دسترسی خواهند داشت. یکی از مزایای کلیدی این اقدام، افزایش تاب آوری زیرساخت های دیجیتال دولت است؛ بگونه ای که حتی در صورت بروز مشکل در یکی از مراکز داده با استفاده از نسخه های پشتیبان و زمینه های ابری، سرویس ها بدون وقفه به کار خود ادامه می دهند. به این ترتیب، مردم دیگر اختلال در ارتباطات را حس نخواهند کرد و تجربه ای روان تر و قابل اطمینان تر از تعامل با دولت خواهند داشت.
حتی در صورت بروز مشکل در یکی از مراکز داده با استفاده از نسخه های پشتیبان و زمینه های ابری، سرویس ها بدون وقفه به کار خود ادامه می دهند. به این ترتیب، مردم دیگر اختلال در ارتباطات را حس نخواهند کرد و تجربه ای روان تر و قابل اطمینان تر از تعامل با دولت خواهند داشت

*ابر دولت چقدر ما را به دولت هوشمند نزدیک تر می کند؟


این تحول نه فقط نشان از پیشرفت جدی در عرصه دولت الکترونیک دارد، بلکه زمینه ساز حرکت به طرف دولت هوشمند واقعی است؛ دولتی که در آن داده ها، خدمات و تصمیم گیری ها بصورت هوشمند و برپایه فناوری اطلاعات، در خدمت مردم قرار می گیرند.
پروژه ابر با عنایت به اتفاقات اخیر و تغییرات دولت، مقداری تأخیر داشت، این پروژه در سال اول خود قرار دارد اما زیرساخت آماده شده، ارزیابی ها شروع شده و تعدادی از نتایج نیز استخراج و ابلاغ گردیده است. به زودی پروسه انتقال دستگاه ها به پلت فرم ابر شروع خواهد شد.

*همانطور که گفتید، امنیت هم یکی از عوائد این پروژه است پس می توانیم انتظار داشته باشیم که شاهد کمتر شدن آمار هک و رخدادهای سایبری در شبکه های داخلی و زیرساخت های ارتباطی سازمان ها و وزارت خانه های مختلف باشیم؟


تجربه ثابت کرده که نگهداری غیرمتمرکز داده ها در دستگاه ها، به علت ضعف در زیرساخت، نیروی انسانی و پروتکلهای امنیتی، احتمال هک و نفوذ را بالا می برد. انتقال داده ها به یک مرکز داده استاندارد و پلت فرم ابری با نظارت یکپارچه، بطور طبیعی از میزان حملات سایبری کاهش می دهد. البته تضمین صد درصدی ممکن نیست و ادعایی نمی توانیم داشته باشیم اما امنیت داده ها بمراتب افزایش خواهد یافت چون روش مراقبتی و پروتکل مراقبت و امنیتی بصورت یکسان در اختیار همه دستگاه ها است.

*برنامه برای پیشرفت دولت الکترونیک چیست و در این راستا درباره ی آخرین وضعیت «اپلیکیشن دولت هوشمند» توضیحاتی بفرمائید.


ما در حوزه دولت الکترونیک اوضاع بدی نداریم. پیشرفت های قابل توجهی داشته ایم، اما هدف نهایی، هوشمندسازی کامل خدمات است. برمبنای قانون، هر دستگاه موظف است سالانه ۲۰ درصد از خدمات خودرا هوشمند کند. هدف این است که تا پایان برنامه توسعه، ۱۰۰ درصد خدمات دولتی بصورت هوشمند ارائه شود.
کار جدیدی را شروع کردیم تا مردم را آسان تر نماییم و آن این است که برای تسهیل دسترسی مردم، اپلیکیشن جامعی را طراحی کردیم که راحت احراز هویت شوند و از آن طریق راحت لاگین شوند، این اپ به زودی رونمایی خواهد شد و امکان احراز هویت، دریافت خدمات پایه مانند احراز نشانی و دسترسی به مدارک هویتی دیجیتال را فراهم می آورد. مدارکی مانند کارت ملی، شناسنامه، گواهینامه و مدارک تحصیلی در قالب پروفایل دیجیتال ذخیره می شود و مردم می توانند بدون نیاز به ارائه نسخه فیزیکی، خدمات دریافت نمایند.

رتبه ایران در دولت الکترونیک چه قدر است؟


رتبه فعلی ما در شاخص جهانی دولت الکترونیک ۱۰۱ است، اما برمبنای اهداف برنامه هفتم توسعه، باید به رتبه ۷۵ برسیم. رییس جمهور تاکید دارند که این حداقل هدف ماست و لازم است جز ۲۰ کشور برتر قرار بگیریم ما تحلیلی انجام داده ایم و می دانیم در کدام فاکتورها عقب هستیم. با تمرکز روی داده های آماری و اطلاعاتی و همکاری با نهادهایی مانند وزارت علوم و آموزش و پرورش، در تلاشیم این فاکتورها را بهبود ببخشیم.

*پس می توان انتظار داشت با اجرای این اپ ارائه کاغذی مدارک شناسایی مثل کارت ملی منسوخ شود؟


این اپلیکیشن با هدف حذف کاغذبازی، افزایش دقت در احراز هویت و یکپارچگی خدمات طراحی شده است. همین الان یک اتفاقی در پنجره ملی خدمات دولت هوشمند افتاده و امکان بارگذاری مدارک به مردم داده شده بطورمثال پروفایلی در دولت هوشمند دارید که همه مدارک همچون شناسنامه، کارت ملی و گواهینامه و گذرنامه و.. در آنجا وجود دارد، ما تأیید این را گرفتیم که وقتی بطور مثال به بانک مراجعه می کنید بجای ارائه فیزیکی مدارک شناسایی بوسیله اپلیکیشن یک کدی به شما ارائه شود که پس از تأیید در اختیار دستگاه قرار گیرد و آن دستگاه بوسیله پنجره ملی خدمات دولت هوشمند مدارک شما را بر می دارد و نیاز به اصالت سنجی آنها هم نیست، چون شما یک دفعه این کار را انجام دادید و مدارکی که تأیید شده در سامانه وجود دارد.
از سوی دیگر بروکراسی کمتر می شود، همچون کارهای دیگری که می نماییم این است که حتی امکان اتصال به سرویسهای بخش خصوصی نیز فراهم می شود بطور مثال می توان بوسیله این اپ از تاکسی اینترنتی بهره برد یا سفارش غذا داد اصولا می توان گفت یک سوپر اپلیکیشن یا یک راه ورود به خدمت است. این پروژه قرار بود تا روز جهانی ارتباطات افتتاح شود اما وزیر معتقدند که کاری که کاملا عملیاتی نشده را رونمایی نکنیم، بدین سبب تمام تلاشمان این است که در خردادماه اپلیکیشن را برای عموم آماده نماییم.
آقای رییس جمهور هم بر این تأکید دارند که این مساله و ارائه سرویس مکانی و پروژه جی نف اتفاق بیافتد و مردم حس خوبی پیدا کنند.

*استقبال از پنجره ملی خدمات دولت هوشمند چطور بوده است؟


در حال حاضر بالاتر از ۶۲ میلیون نفر بوسیله پنجره واحد خدمات دولت هوشمند درحال دریافت خدمت هستند. این مقدار حتی از شروع دولت چهاردهم رشد خیلی خوبی داشته است چونکه تعداد کاربران پنجره ملی خدمات دولت هوشمند حدود ۴۲ میلیون بود که هم اکنون به این مقدار رسیده است. بدین سبب مردم عادت می کنند که بجای این که به سامانه های مختلف ورود کنند از این طریق وارد شوند.

چه دستگاههای در هوشمند سازی و دولت الکترونیک پیشرو بودند؟


دستگاه هایی مانند آموزش و پرورش، سازمان امور مالیاتی و سازمان تامین اجتماعی همچون پرتکرارترین ها در ارائه خدمات الکترونیک هستند. ما سالی دو بار ارزیابی داریم که نتایج آن بصورت رسمی اعلام می شود. همچنین، ۲۰ درصد هوشمندسازی خدمات نیز با همکاری سازمان اداری و استخدامی دنبال می شود و تلاش ما این است که با نظارت دقیق، مانع از ارائه آمار غیرواقعی توسط دستگاه ها شویم.
*فکر می کنید مردم اعتماد کنند به دولت که همین طور اپلیکیشن درست شود و مدارک شان را در آن بارگذاری کنند؟
در حال حاضر مردم اعتماد کردند که ۶۲ میلیون نفر کاربر پنجره ملی خدمات هستند و سرویس می گیرند بدین سبب اعتماد دارند ما تصمیم داریم این مساله را آسان تر نماییم یعنی بجای این که مردم بروند پشت سیستم کامپیوتر بتوانند خیلی راحت با تلفن همراه وارد سیستم شوند. برای اینکه استفاده از لپ تاپ یا کامپیوتر برای همه آسان نیست. بدین منظور اپلیکیشن طراحی شده که با استفاده از اثر انگشت، تشخیص چهره یا رمز یکبار مصرف (OTP) به کاربران اجازه ورود سریع و امن می دهد. این ابزار مقرر است به درگاه اصلی هویت دیجیتال مردم تبدیل گردد و کار با پنجره واحد را بسیار آسان تر کند.
در حال تست اپ هستیم و تلاش داریم تا پایان خرداد ماه از این اپلیکیشن رونمایی نماییم.
ادامه این گفتگو در ایام آینده منتشر می شود.


منبع:

1404/03/05
16:02:43
0.0 / 5
62
مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۳ بعلاوه ۲
لینک دوستان بی بی سرور
BBServer بی بی سرور

bbserver.ir - مالکیت معنوی سایت بی بی سرور متعلق به مالکین آن می باشد