با انعقاد تفاهم نامه ای عملیاتی شد

کاربردی شدن تصاویر خیام در نقشه پوششی سازمان نقشه برداری

کاربردی شدن تصاویر خیام در نقشه پوششی سازمان نقشه برداری

به گزارش بی بی سرور، سخنگوی سازمان فضایی ایران ضمن اشاره به انعقاد تفاهمنامه ای با سازمان نقشه برداری، اظهار داشت: در این همکاری مشترک، تصاویر ماهواره «خیام» در تهیه نقشه های این سازمان کاربردی خواهد شد.


حسین دلیریان در گفتگو با ایسنا گفت: سازمان فضایی ایران در دولت جدید، با عزمی راسخ و با برنامه ای مدون که سال قبل در دومین جلسه شورایعالی فضایی در دولت سیزدهم، تحت عنوان برنامه ۱۰ ساله فضایی به تصویب رسید، اقدامات جدی در حوزه فضایی را در دستور کار قرار داد و بر اساس همین اقدامات سازمان فضایی ایران آمادگی کامل دارد تا نیازهای فضاپایه کشور را به طرق مختلف مرتفع کند.
وی ضمن اشاره به امضای تفاهمنامه های مختلف با دستگاههای مختلف برای کاربردی شدن خدمات ماهواره «خیام»، اظهار نمود: با گذشت کمتر از دو سال از دولت سیزدهم، در سازمان فضایی تفاهمنامه ها و قراردادهای گوناگونی را در جهت حل مشکلات کشور با فناوری های فضایی، با دستگاههای مختلف امضا کردیم.
دلیریان افزود: تفاهمنامه ای میان سازمان فضایی و سازمان نقشه برداری با هدف کاربردی شدن تصاویر ماهواره خیام در حوزه هایی چون تهیه اطلس ها، آمایش سرزمین، نقشه ها و غیره به امضا رسید.
سخنگوی سازمان فضایی ایران با اشاره به اینکه ماهواره خیام برای کشور یک ظرفیت بزرگ به حساب می آید، خاطرنشان کرد: طبق تفاهمنامه منعقد شده، تصاویر و داده های ماهواره خیام در جهت تهیه جدید ترین نقشه پوششی کشور با محوریت سازمان نقشه برداری، به کار گرفته خواهد شد و این پروژه مهم در یک قالب مشخص و مدون پیش خواهد رفت.
دلیریان تصریح کرد: سازمان فضایی ایران آمادگی دارد که در حوزه های مختلف پژوهشی و علمی هم با سازمان نقشه برداری و سایر ارگان ها، همکاری کند و بطور قطع این همکاری ها به تثبیت دانش و تعمیق آن در کشور کمک قابل توجهی خواهد نمود.
به گزارش بی بی سرور به نقل از ایسنا، ماهواره "خیام" در تاریخ ۱۸ مردادماه ۱۴۰۱ با وزن ۶۰۰ کیلوگرم با ماهواره بر "سایوز" به مدار ۵۰۰ کیلومتری زمین پرتاب شد تا طبق اعلام سازمان فضایی به مدت ۵ سال از داده ها و تصاویر ارسالی آن در حوزه های کشاورزی، منابع طبیعی، محیط زیست، منابع آبی، معادن و پایش مرزها و مدیریت حوادث غیرمترقبه و نیروهای دفاعی استفاده گردد.




منبع:

1402/04/14
12:35:44
0.0 / 5
252
تگها: خدمات , فناوری
مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۱ بعلاوه ۴
BBServer بی بی سرور

bbserver.ir - مالکیت معنوی سایت بی بی سرور متعلق به مالکین آن می باشد