چند نکته درباره پیام رسان ها و سرقت اطلاعات کاربران
به گزارش بی بی سرور بررسی ها درباره برخی پیام رسان ها نشان داده که خواندن فهرست مخاطبان یا اطلاعات تماس ذخیره شده در گوشی، فعال کردن میکروفون، استفاده از دوربین دستگاه بدون اطلاع کاربر نمونه ای از سطح دسترسی هایی است که سرویس دهنده جهت فعال سازی نرم افزار به آن نیاز دارد و این عاملی برای دسترسی احتمالی به اطلاعات کاربران به حساب می آید.
به گزارش بی بی سرور به نقل از ایسنا، هکرها همیشه منتظر کاستی ها و حفره ها در نرم افزارها هستند تا از آن طریق بتوانند به شبکه یا کامپیوتر ها نفوذ کنند. پس درصورتیکه شما از وصله جدید اطلاعی نداشته باشید و آن حفره را توسط پچ وصله شده ای که نرم افزار عرضه کرده، برطرف نکرده باشید، خویش را در معرض خطر نفوذ قرار داده اید.
از طرفی، هر روز بر تعداد کاربران نرم افزارهای پیام رسان موبایلی افزوده می شود اما نکته ای که در کنار این اقبال روز افزون قابل تامل است، عدم توجه به سطح دسترسی هایی است که کاربران هنگام نصب نرم افزار با دستان خود در اختیار سرویس دهندگان این قبیل از نرم افزارها می گذارند و بدین ترتیب زمینه نقض حریم خصوصی برای سرویس دهندگان پیام رسان های موبایلی نسخه خارجی به سادگی فراهم می شود.
با اذعان به مبحث ضرورت توجه به دسترسی های مورد نیاز نرم افزارهای پیام رسان، کارشناسان همواره بر اهمیت پشتیبانی از شبکه های اجتماعی مبتنی بر موبایل بومی و ملی تولید داخل تاکید دارند، در اینباره حمایت و تقویت پیام رسان ها یا شبکه های اجتماعی داخلی برای رقابت با انواع مشابه خارجی همچون موضوع هایی است که علاوه بر مجموعه وزارت ارتباطات در جلسات مرکز ملی فضای مجازی هم مورد تاکید مسئولان قرار گرفته است و شکی نیست که اگر وزارت ارتباطات و متولیان امر در اجرای وظایف خود، موانع موجود بر سر راه پیام رسان های داخلی را بر دارند، آنها قله های موفقیت را فتح خواهند کرد.
طبق بررسی تحلیلگران، طی سالهای گذشته، بدون شک طراحی اپلیکیشن های ایرانی بدون ایراد نبوده و البته این مورد تنها به نمونه های بومی مختص نیست و همه اپلیکیشن ها در نسخه های اولیه خود با مشکلاتی مواجهند اما در جهت فرهنگ سازی کاربران جهت استفاده از پیام رسان های داخلی باید به نکات مختلفی توجه شود؛ همچون این که کاربران با سیستمی مثل تلگرام آشنا هستند که از سالهای خیلی قبل تر کارش را آغاز کرده، درحالی که داخلی ها مدت زیادی از فعالیتشان نمی گذرد.
از زمانی که تلگرام فیلتر شده، گاها اعلام گردید که پیام رسان های اجتماعی بومی مشابه آن مانند "سروش"، "بله"، "آی گپ" و، "گپ" رشد کمی و کیفی فوق العاده ای داشته اند. اما طی صحبت با مسولان پیام رسان داخلی، آنها گاها موانع و موضوع هایی را مطرح می کنند که همچنان قابل بررسی است. به قول کارشناسان، منهای ایرادهای فنی برخی اپلیکیشن های داخلی که اغلب سورس کد خویش را از تلگرام کپی برداری کرده اند و گاها به علت فیلتر تلگرام و یکی بودن کدها، شاهد هنگ کردن اپ های ایرانی بودیم، مبحث پشتیبانی از این پیام رسان ها جای تامل و توجه دارد.
بعنوان نمونه وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در جهت پشتیبانی از پیام رسان های داخلی موظف شده بود تسهیلات موثر کم بهره و همینطور امکان عرضه خدمات الکترونیک عمومی همچون دولت الکترونیک و خدمات بانکی و شهری را عرضه و در جهت تأمین زیرساخت های شبکه ای و ذخیره سازی به داخلی ها کمک نماید، کما این که در سال ۱۳۹۷، برای پشتیبانی از زیست بوم پیام رسان های داخلی، جلسات گوناگونی برای رفع موانع قانونی ناشی از واگذاری مجانی امکانات به پیام رسان های داخلی برقرار کرد.
ازاین رو پس از تصویب مبحث در هیات مدیره، اختصاص پنج میلیارد تومان وام وجوه اداره شده، ارائه ۵۰ گیگابیت برثانیه پهنای باند داخلی برای هرکدام از پیام رسان ها به صورت پلکانی ۱۰ گیگابیتی و درنظر گرفتن پنج گیگ اینترنت به صورت پله های یک گیگی به تصویب رسید، حتی آذرماه سال قبل با استمهال بازپرداخت وام پیام رسان های داخلی به مدت شش ماه موافقت شد.
با این وجود تحلیلگران می گویند که متاسفانه ۹۰ درصد اپلیکیشن های تولید داخل وارد بازطراحی نمی شوند و نسخه دومی از آنها ساخته نمی گردد که باگ های موجود در نسخه قبلی را حل کند و دلیل آن هم ناموفق بودن و عدم استقبال کاربران از نسخه اولیه است. از طرفی برنامه نویسان و اپلیکیشن سازان خبره ای در ایران حضور دارند که گاها برای شرکتهای بزرگ دنیا کدنویسی می کنند اما متاسفانه از آنها در تولیدات داخلی استفاده نمی گردد و همین مبحث سبب شده که شاهد کیفیت پایین برخی برنامه های بومی باشیم.
با این اوصاف با وجود موارد ذکرشده شاید برخی پیام رسان های ایرانی از طراحی و امکانات منحصربه فردی برخوردار باشند، اما این سوال وجود دارد که چرا از آنها هم استقبالی که باید و شاید نشده است؟ در پاسخ شاید به این مورد برسیم که در جهت فرهنگ سازی استفاده از داخلی ها، مشکلاتی دیگر هم وجود دارد؛ گاها نمایندگان و یا برخی مسئولان طی سال های گذشته برای رفع فیلتر تلگرام یا توییتر نامه زدند، اما صرف نظر از این مورد باید بررسی شود کدام یک از آنها در یک پیام رسان داخلی عضو فعال می باشند که انتظار دارند مردم هم بیایند؟ ازاین رو ابتدا باید از خود شروع نماییم و پس از مردم انتظار داشته باشیم. در این خصوص شاید یک راهکار بلندمدت برای فرهنگ سازی استفاده از پیام رسان های داخلی، برعهده وزارت خانه ارتباطات و فناوری اطلاعات و یا حتی آموزش و پرورش باشد تا برنامه استفاده از پیام رسان های داخلی در مدارس به شکل جدی پیگیری شود.
مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب