طرح وزارت ارتباطات برای جبران افزایش قیمت اینترنت

رگولاتوری: اپراتورهای اینترنتی تخلفی نکرده اند

رگولاتوری: اپراتورهای اینترنتی تخلفی نکرده اند

رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی ضمن اشاره به تغییرات قیمت بسته های اینترنتی، اظهار داشت: غیر از یک مورد ابهام در تعرفه یکی از اپراتورهای ثابت، بقیه تغییرات بر مبنای مصوبه کمیسیون تنظیم بوده و تخلفی رخ نداده است.


به گزارش بی بی سرور به نقل از ایسنا، در ایام گذشته تغییر تعرفه ارائه شده از طرف ارائه دهندگان خدمات اینترنتی ثابت و همراه، موجب تعجب و اعتراض کاربران اینترنتی شده و به دنبال اعتراض کاربران، سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی اعلام نمود که پیرو افزایش تعرفه در قسمتی از بسته های اینترنت برخی از اپراتورهای ارتباطی، افزایش قیمت اینترنت را بررسی نموده تا چنانچه خارج از چارچوب قانونی باشد، آنرا اصلاح و خاطیان را جریمه کند.
در این راستا به نقل از وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، صادق عباسی شاهکوه -رییس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی- با اعلان اینکه مرجع تعرفه کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات است، اظهار داشت: آخرین مصوبه تعرفه اینترنت همراه مربوط به سال ۱۳۹۵ و اینترنت ثابت مربوط به سال ۱۳۹۶ است و پس از این تاریخ، کمیسیون مصوبه جدیدی در این زمینه نداشته است.
وی به تعیین کف و سقف قیمت برمبنای مصوبه کمیسیون تنظیم مقررات برای اپراتورها اشاره نمود و اضافه کرد: اگر اپراتورها بین کف و سقف قیمت بفروشند و با دلیلهای توجیهی عدم مخالفت سازمان را گرفته باشند تخلفی نکرده اند و سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی بعنوان ناظر مصوبات کمیسیون تنظیم برای رعایت حدود قانونی قیمت ها بسیار حساسیت دارد و هرگونه افزایش حداقلی در قالب مقررات هم حتما باید با توجیهات کامل و اطمینان از ادامه خدمت و افزایش کیفیت شبکه باشد.
معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات افزود: سازمان تنها در یک مورد دستور می دهد آنهم موقعی که اپراتوری بالاتر از سقف قانونی یا پایین تر از کف قیمت گذاری کند. اگر بالاتر از سقف باشد باید فوری برگردند اگر پایین تر از کف باشد بطور معمول دستور نمی دهیم بالاتر از کف سرویس بدهند بلکه مطابق مقررات دستور می دهیم حداقل سه سال ادامه دهند یعنی بطور کلی دستورات رگولاتوری همیشه به سمت پشتیبانی از مصرف کننده است. پس دستور افزایش نمی تواند از سمت رگولاتوری صادر شود. شاید این پرسش پیش بیاید که چرا از کف قیمت پائین تر نمی گردد، دلیل آن این است که اپراتورهای قوی تر رقیبان را با پایین کشیدن قیمت ها از رقابت خارج نکنند. چونکه آنچه واقعا بازار را تنظیم می کند رقابت است. یادآوری می کنم پیش از وجود رقابت در موبایل سیمکارت به قیمت رسمی ۴۴۰ هزارتومان و نوبت های یک ساله عرضه می شد.
سرمایه گذاری اپراتورها برای شبکه هایشان کم شده است
عباسی شاهکوه با اشاره به بالا رفتن هزینه های شبکه ها در سالهای قبل، اظهار داشت: در سالهای ۱۳۹۶ و ۱۳۹۷ برمبنای اطلاعات ما اپراتورها سالانه در حدود ۱ میلیارد دلار برای شبکه های خود هزینه می کردند اما این رقم اکنون به خاطر افزایش قیمت دلار به حدود ۳۰۰ تا ۴۰۰ میلیون دلار رسیده که از نظر ریالی حتی بیشتر هم است ولی حجم تجهیزاتی که می توان تامین کرد بسیار کمتر است. با توجه به این که درآمد ریالی است اگر این روند ادامه پیدا کند در آینده شبکه باکیفیتی باقی نمی ماند که در مورد ارزانی یا گرانی آن صحبت نماییم.
وی ادامه داد: در سال قبل به سبب قانون بودجه امکان افزایش قیمت حتی در قالب مصوبات کمیسیون وجود نداشت در صورتیکه اپراتورها دائما با طرح مشکلات خود به دنبال موافقت با افزایش بودند اما امسال که این منع قانونی برداشته شد، در حد همان مصوبات سالهای ۱۳۹۵ و ۱۳۹۶ بصورت حداقلی تغییراتی در تعرفه های خود اعمال کرده اند.
رئیس رگولاتوری با اشاره به بررسی های انجام شده در بسته ها و تعرفه های جدید، اظهار داشت: غیر از یک مورد ابهام در تعرفه یکی از اپراتورهای ثابت که بلافاصله تا تکمیل بررسی ها برگردانده شد، بقیه تغییرات برمبنای مصوبه کمیسیون تنظیم بوده و تخلفی رخ نداده است، اما از اپراتورها خواسته ایم تا حد امکان این افزایش ها حداقلی باشد و تلاش کنند با تعریف بسته های مناسبتی یا هر روش دیگر اقشاری از جامعه که ممکنست گرفتار مشکل شوند را در نظر بگیرند.
عباسی شاهکوه سقف فروش یک گیگابایت اینترنت برای سیمکارت دائمی و اعتباری را به ترتیب حدود ۴۰ هزار تومان و ۶۰ هزار تومان و برای اپراتورهای ثابت را ۲۰۰۰ تومان برمبنای مصوبه کمیسیون تنظیم مقررات اعلام نمود و اضافه کرد: در زمینه موبایل که تا حالا بسیار پایین تر از این مبلغ عرضه می شد و در زمینه ثابت نیز کمی بیشتر از ۵۰ درصد سقف تعیین شده به فروش می رسید. البته درحال بررسی هستیم که حتی سقف تعرفه موبایل را کاهش دهیم.
رگولاتوری از اپراتورها نه افزایش قیمت که پوشش کامل و کیفیت بهتر می خواهد
وی با اعلان اینکه ما برمبنای قانون از اپراتورها نه افزایش تعرفه که پوشش کامل، کیفیت بهتر و ارتقاء فناوری می خواهیم که مطالبات اصلی مردم و فعالان این حوزه است، اشاره کرد: با این افزایش قیمت ها و امکان سرمایه گذاری اپراتورها، دیگر بهانه ای از اپراتورها نمی پذیریم و از آنها خواسته ایم که برنامه خودرا بصورت گام های یکساله برای پوشش کامل پهن باند سیار، افزایش دو برابری کیفیت و پوشش 5G حداقل برای ۱۰ درصد جمعیت کشور تا سه سال آینده به ما ارائه نمایند.

معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات به شروع سرمایه گذاری اپراتورها پس از واگذاری فرکانس ۲۳۰۰ توسط وزارت ارتباطات از سال قبل اشاره نمود و اضافه کرد: توجیهاتی که اپراتورها برای افزایش قیمت داشته اند تا حدی قابل قبول است و ما از جانب مردم وظیفه داریم پیگیری نماییم که این درآمدها صرف توسعه و افزایش کیفیت و پوشش شبکه شود. من همین جا از اپراتورها می خواهم که هم میزان افزایش موثر، هم دلیلهای خود و هم برنامه های خود برای توسعه را برای مردم تشریح کنند. البته باتوجه به وجود فضای نسبتا رقابتی کاربران هم تا حدودی حق انتخاب دارند.
عباسی شاهکوه با اعلان اینکه حجم استفاده ۴۰ درصد کاربران دیتای موبایل زیر دو گیگابایت است، اشاره کرد: با تاکید وزیر ارتباطات به دنبال برنامه ای هستیم که برای جبران افزایش قیمت برای اقشار کم برخوردار یا کل جامعه بسته هایی را در نظر بگیریم که مشکلی از نظر دسترسی عادلانه ایجاد نشود و این برنامه، بعد از نهایی شدن اعلام می شود. ما بعنوان دولت و نهاد ناظر وظیفه داریم امکان دسترسی تمام مردم را به شبکه ای باکیفیت و قیمت مناسب فراهم نماییم.



1401/01/26
15:17:02
0.0 / 5
155
مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۶ بعلاوه ۵
BBServer بی بی سرور

bbserver.ir - مالکیت معنوی سایت بی بی سرور متعلق به مالکین آن می باشد