سیستم سورتینگ هوشمند پستی کشور

سیستم سورتینگ هوشمند پستی کشور

به گزارش بی بی سرور سیستم سورتینگ هوشمند مرکز تجزیه و مبادلات پستی کشور راه اندازی شد.


به گزارش بی بی سرور به نقل از ایسنا، آیین افتتاح سیستم سورتینگ هوشمند مرکز تجزیه و مبادلات پستی کشور، بامداد امروز با حضور عیسی زارع پور -وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات-، رمضانعلی سبحانی فر -مدیرعامل سابق شرکت ملی پست- و محمود لیائی -مدیرعامل شرکت ملی پست- در مرکز تجزیه و مبادلات مکانیزه پست لشگر، راه اندازی شد.
مراکز تجزیه و مبادلات استراتژیک ترین واحد مجموعه شرکت ملی پست است، هرگونه خدمتی که دارای فرآیند قبول، تجزیه، رهسپاری و توزیع باشد در چارچوب مرسولات پستی وارد مراکز تجزیه و مبادلات می شود. پیش از این، اقدامات در بخش تجزیه و مبادلات به صورت دستی انجام می شد، از سال قبل سورتینگ هوشمند در پست تهران افتتاح شد و با راه اندازی این سیستم مرسوله به صورت هوشمند مبتنی بر مقصد تفکیک می شوند.
پس از تهران، پنج کلان شهر مجهز به سورتینگ هوشمند شدند که شامل اصفهان، شیراز، تبریز، مشهد و اهواز هستند. راه اندازی سیستم های هوشمند در استان ها علاوه بر ایجاد بهره وری مزیت های دیگری دارد که پست را به سمت مدرن شدن می برد و امروز ارسال مرسولات از روش های سنتی گذشته فاصله گرفته است.
بهره برداری از مرکز دیتاسنتر پشتیبان شرکت پست
در این مراسم رمضانعلی سبحانی فر -مدیرعامل سابق شرکت ملی پست- که اخیرا جای خویش را به محمود لیائی داده، ضمن اشاره به اقداماتی که در زمان ۱۷ ماهه مسئولیت وی در شرکت ملی پست انجام شده، اظهار نمود: از آغاز کار خود در شرکت ملی پست قصد داشتیم گره مرکز مبادلات را باز نماییم و مشکلات این مرکز را درست نماییم. در مدت مسئولیتم در بخش توزیع شاهد کمبود خودرو بودیم که این مشکل حل شد، ۴۰ دستگاه کامیون و برای توزیع مرسولات هم ۴۰۰ دستگاه وانت خریداری کردیم که افزایش ۱۰۰ درصدی داشت.
وی اظهار داشت: در بحث هوشمندسازی با استفاده از شرکتهای دانش بنیان پنج مرکز تجزیه هوشمند را راه اندازی کردیم و با سیستم سورتینگ هوشمند همانند کشورهای توسعه یافته شدیم. ما امکان رصد هوشمند کالاهای اساسی را از تولید تا مصرف داریم و در این خصوص هم اقداماتی صورت گرفته است. اگر به کسب وکارهای اینترنتی خدمت خوبی بدهیم همه آنها ارسال مرسولاتشان را به پست واگذار می کنند، همانطور که با چند شرکت اینترنتی هم در این زمان قرارداد منعقد کردیم.
مدیرعامل سابق شرکت ملی پست اظهار داشت: شبکه ملی پست تا کنون هیچ مرکز پشتیبانی نداشت که با دستور وزیر ارتباطات، مرکز دیتاسنتر پشتیبان شرکت ملی پست هم در ساختمان چهارراه لشکر درحال راه اندازی است و بزودی به بهره برداری خواهد رسید. در این زمان ۷۰۰ ترازوی باجه های قبول مرسولاتمان هوشمند شد که دیگر کاربر هیچ دخل و تصرفی نمی تواند داشته باشد و ۶۰۰ ترازوی دیگر در حال آماده سازی است که حق مردم و شرکت ها دیگر ضایع نخواهد شد.
استفاده از سورتینگ، اقدامی مهم در جهت هوشمندسازی خدمات پستی است
همینطور حسین غضنفری -معاون فنی و بازرگانی شرکت ملی پست- با اشاره به اینکه استفاده از سورتینگ اقدامی مهم در جهت هوشمندسازی خدمات پستی است، اظهار داشت: در چند سال قبل اقدامات زیادی برای هوشمندسازی پست انجام شده است. هوشمندسازی یعنی تمامی خدمات به صورت یک پارچه عرضه شود. مدیریت هزینه ها، ارتقای بهره وری منابع و زیرساخت های موجود، کاهش زمان سیر مرسولات و مدیریت ناوگان رهسپاری، کاهش زمان سیر مرسولات، قابلیت رهگیری لحظه ای و عرضه سرویسهای ارزش افزوده از مزایای هوشمندسازی است.
وی افزود: بخش زیادی از هزینه های پستی در ارتباط با توزیع مرسوله ها است که با یکپارچه سازی این هزینه که حالا در حدود ۴۱ درصد کل هزینه های شبکه پستی است تا حد قابل ملاحظه ای کاسته می شود. مزیت دیگر هوشمندسازی امکان ردیابی لحظه ای مرسوله است. در سیستم هوشمند پستی دریافت کننده می تواند در هر لحظه مرسوله خویش را ردیابی و حتی آدرس محل تحویل بسته پستی را تغییر دهد.
غضنفری تصریح کرد: در لایه زیرساخت هوشمندسازی شبکه پستی، استفاده از سورتینگ گام اول است. دیتا در این سیستم به صورت دقیق دسته بندی شده و در نتیجه سرعت شناسایی هر مرسوله افزایش می یابد. در سیستم سورتینگ هوشمند پستی کشور از کد پستی استفاده گسترده ای شده و پستچی با دقت بالا مرسوله را به دست دریافت کننده می رساند. همینطور استفاده از موتور، دوچرخه و عابر پیاده به خاطر محدودیت های استفاده از وانت در شهرها جزو تغییرات مهمی است که در لایه توزیع باید رخ دهد.
محمود لیائی -معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات و مدیرعامل جدید شرکت ملی پست- هم در این مراسم اظهار نمود: در حکم انتصابم درباره هوشمندسازی و تحول دیجیتال در پست تاکید گردیده است که با استفاده موثر از سرمایه های انسانی این شرکت در تحقق وظایفم تلاش خواهم کرد. ما باید به پست بعنوان اپراتور لجستیک هوشمند نگاه نماییم و از تجربیات دیگر کشورها هم بهره بگیریم.




منبع:

1400/11/18
22:58:17
0.0 / 5
1174
مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۶ بعلاوه ۴
BBServer بی بی سرور

bbserver.ir - مالکیت معنوی سایت بی بی سرور متعلق به مالکین آن می باشد