دبیر شورای عالی فضای مجازی كشور تاكید كرد:
دو عامل اجتماعی و اقتصادی موتور محرکه فضای مجازی
به گزارش بی بی سرور دبیر شورایعالی فضای مجازی بر اهمیت دو عامل اجتماعی و اقتصادی بعنوان موتور محرکه فضای مجازی تاکید نمود.
به گزارش بی بی سرور به نقل از ایسنا، سید ابوالحسن فیروزآبادی – دبیر شورایعالی و رئیس مرکز ملی فضای مجازی در نشست با شورای فرهنگ عمومی کشور، اظهار داشت: با عنایت به نظریه های کنشگری، بازیگران اقتصادی، پلت فرم ها را می سازند و بازیگران اجتماعی بر روی پلت فرم ها کنشگری می کنند، ازاین رو زیست بوم جدیدی شکل گرفته که باید اصول آن مورد توجه قرار گیرد.
وی ادامه داد: اقتصاد این فضا بیشتر خدماتی است و این خدمات در جامعه در فضای مجازی بر روی پلت فرم ها در نظام شبکه ای که جهانی است، عرضه می شود که راهبری و نظام ارزش گذاری آن مبتنی بر نوآوری و تنوع توسط استارت آپ ها است.
دبیر شورایعالی فضای مجازی ضمن اشاره به سایر خصایص این فضا همچون تنوع جرایم اظهار داشت: جرایم مختلفی درحال وقوع است که نظام جرم شناسی و دستگاه اداری ما در کشور به ساماندهی و قانون گذاری دراین فضا نیاز دارند و خیلی از معضلات امروز به علت اجتماعی شدن برخی جرایم و عرضه در فضای مجازی است که البته این مشکل تمامی کشورهاست.
تغییر ساختارهای حکمرانی در فضای مجازی
فیروزآبادی ضمن اشاره به چگونگی حکمرانی در فضای مجازی تصریح کرد: اصول حکمرانی و ساختارهای آن در فضای مجازی برپایه سه رکن همکاری (Cooperation )، هماهنگی (Coordination) و همکاری همدلانه (Collaboration ) است و ما در حوزه فرهنگی بطور قطع به این نوع حکمرانی در سطح جامعه نیاز داریم و اگر این سه به علت اجتماعی شدن پدیده ها شکل نگیرد در سیاستگذاری و مقررات گذاری و در نهایت مدیریت این حوزه با بحران روبرو خواهیم شد.
وی اظهار داشت: شورایعالی فضای مجازی بر تحول فضای مجازی در ساختارهای کشور تاکید داشته و تابحال با سازمان های بسیاری بخصوص در حوزه های فرهنگی در تهیه سند تحول دیجیتال همکاری شده که بر پایه مصوبه در شورایعالی فضای مجازی است اما حقیقت این است که تحول در این فضا احتیاج به تلاش و همت بیشتر دارد.
دبیر شورایعالی فضای مجازی در مورد اهمیت تحول در سه مبحث رسانه، اوقات فراغت و سرگرمی و آموزش در حوزه فرهنگ در کشور اضافه کرد: در حوزه رسانه با عنایت به اقبال عمومی به آن برای قلمروسازی و ایجاد سکو هنوز وضعیت مناسبی کسب نکردیم اما در حوزه VODها کشور برای داخلی سازی آن وضعیت مناسبی دارد.
فیروزآبادی اعلام نمود: در حوزه آموزش مجازی هم در زمان کرونا با یاری تمامی نهادهای مربوطه در کشور سامانه شاد افتتاح شد که اقدام خوبی در این عرصه بود و در مورد آموزش های غیررسمی هم سکوهای داخلی بسیاری به راه افتاده است.
وی با بیان اینکه دنیا به سمت ابرپلتفرم ها و چندفعالیتی شدن آنها همچون سکوهای شبکه ای بازی های کامپیوتری درحال حرکت است، تصریح کرد: باید در کنار اهمیت به جنبه های معنوی فعالیتهای فرهنگی مدلهای اقتصادی آن هم در نظر گرفته شود و اگر بدون مدل اقتصادی کار فرهنگی در کشور صورت گیرد امید موفقیت کاسته می شود.
بخش فرهنگی کشور باید پیشقدم در ارائه سند تحول فضای مجازی شود
رئیس مرکز ملی فضای مجازی ضمن اشاره به اینکه باید بخش فرهنگی کشور خود پیشقدم در ارائه سندتحول فضای مجازی باشد نه اینکه مرکز ملی فضای مجازی برای تهیه آن از آنها دعوت به همکاری کند، اظهار داشت: اگر در بخش فرهنگی به مصوبه ای در این عرصه نیاز است شورایعالی فضای مجازی آمادگی کامل دارد تا در این عرصه ورودکرده و مصوبات لازم را برای اجرا به تصویب برساند.
فیروزآبادی در مورد وضعیت تولید محتوا در کشور و اهمیت آن بعنوان گامی در جهت قلمروسازی اضافه کرد: یکی از اشکالات حوزه فرهنگ در کشور تولید محتواست که در مرحله اول تاکید ما بر تولید محتوای داخلی و عرضه آن است که بعد از تحقق آن به دنبال مطلوب سازی محتوا و در نهایت ارائه محتواهایی که منجر به ارتقا و رشد شود، هستیم که باید در این راستا از تمامی ظرفیت هایی که وجود دارد در طبقه های مختلف برای همان طبقه استفاده گردد چون که در حوزه فرهنگ هم با شخصی سازی فضای مجازی روبرو می باشیم.
طبق اعلام مرکز ملی فضای مجازی، وی اظهار داشت: محصولات فرهنگی مانند سایر محصولات به سمت محصولات شخصی شده مطابق با نیازها و سلایق اشخاص حرکت می کنند. بخش عمده ای از محصولات فرهنگی در شبکه های اجتماعی و در گروههای همسان تولید خواهند شد. برهمین اساس دستگاه ها نمی توانند تولیدکننده فرهنگی محصولات یکنواخت و انبوه باشند بلکه دستگاه ها می توانند در هدایت و مربیگری تولید محصولات فرهنگی کمک کنند.
منبع: bbserver.ir
مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب