گزارش بی بی سرور؛

درخواست زارع پور از رییس جمهور برای برگزاری شورای عالی فضایی

درخواست زارع پور از رییس جمهور برای برگزاری شورای عالی فضایی

بی بی سرور: فقدان راهبرد مناسب در عرصه فناوری فضایی بواسطه عدم تشکیل شورای عالی فضایی که بالاترین نهاد سیاست گذاری این حوزه شمرده می شود، بیم از دست دادن جایگاه جهانی ایران را به واقعیت نزدیک کرده است.


خبرگزاری مهر- گروه دانش و فناوری؛ معصومه بخشی پور: جایگاه یازدهم ایران در بین کشورهای جهان از نظر دستیابی به چرخه کامل فناوری فضایی و رتبه اول کشورمان در منطقه از حیث دستیابی به دانش فضایی بگفته کارشناسان دیگر جایگاه محکمی نیست و به علت نبود سیاست گذاری و راهبرد مناسب کشورمان در کنار سرعت پرشتاب کشورها در عرصه فناوری فضایی، از دست رفتن این پیشتازی قابل تصور است. مدتهاست که به علت عدم برگزاری و تشکیل جلسات شورای عالی فضایی که بالاترین نهاد سیاست گذاری در این حوزه به حساب می آید، سیاست گذاری شفاف و برنامه راهبردی مشخصی در زمینه فناوری فضایی تدوین و پیگیری نمی گردد و دولت های پیشین برنامه مدون و مشخصی را برای ارتقا و یا حتی تثبیت جایگاه ایران در عرصه فناوری فضایی، پیش نبرده اند. طبق مصوبه هیأت وزیران «شورای عالی فضایی» برای سیاست گذاری استفاده از فناوری های فضایی و ایجاد هماهنگی های لازم میان تمامی دستگاه های ذی ربط، باید حداقل ۲ بار در سال به ریاست رییس جمهور تشکیل گردد. اما با گذشت بیش از ۱۶ سال از زمان ایجاد شورای عالی فضایی، تشکیل جلسات آن، آنطور که باید جدی و مهم پیگیری نشده و بنابراین با وجود اینکه باید طی این سال ها حداقل ۳۲ بار تشکیل جلسه می داد، فقط ۳ بار تشکیل شده است. شواهد از آن حکایت می کند که دولت های دهم و یازدهم و دوازدهم این شورا را جدی نگرفته و به وظایف قانونی خود برای برگزاری جلسات این شورای عالی، عمل نکرده اند. مطابق با مواد مندرج در اساسنامه این شورا، سیاستگذاری جهت استفاده از فناوری های فضایی در بخش های امنیتی و استفاده صلح آمیز از فضای ماورای جو، سیاستگذاری ساخت، پرتاب و استفاده از ماهواره های ملی تحقیقاتی در قالب سیاست های کلی نظام با رعایت قوانین و مقررات کشور، ایجاد هماهنگی لازم میان کلیه دستگاه های ذی ربط، ارائه پیشنهاد و تدوین برنامه های بلندمدت و میان مدت مربوط به امور فضایی به دستگاهها و سازمان های دولتی و غیردولتی برای طی مراحل قانونی، تصویب برنامه های بلندمدت و میان مدت در بخش فضایی کشور، هدایت و پشتیبانی از کارهای بخش خصوصی و تعاونی در امر استفاده بهینه از فضا و ارائه پیشنهاد درباب خط مشی همکاریهای منطقه ای و بین المللی در مسائل فضایی و نیز تعیین مواضع دولت جمهوری اسلامی ایران در مجامع بین المللی از وظایف و دلیلهای ایجاد شورای عالی فضایی است که به علت عدم برگزاری جلسات آن، طی سالهای اخیر شاهد عملیاتی شدن و تحقق این وظایف نبوده ایم. بازخوانی اظهارات زارع پور از «قصه پرغصه فناوری فضایی» با وجود اینکه اهمیت توسعه فناوری فضایی خصوصاً ساخت و پرتاب ماهواره های عملیاتی تحت مدیریت جمهوری اسلامی، بارها در دولت های قبل مورد تاکید مسئولان وقت قرار گرفت و هر یک به صورتی بر اجرای برنامه های بلندمدت در این عرصه و تثبیت جایگاه فضایی ایران تاکید داشتند، اما شواهد نشان میدهد که طی این سال ها کشورمان در عرصه فناوری فضایی نه فقط رشدی نداشته بلکه باتوجه به توسعه پرشتاب سایر کشورها، گرفتار عقب ماندگی است. با این وجود با روی کار آمدن دولت سیزدهم، یکی از برنامه های مورد توجه عیسی زارع پور وزیر جدید ارتباطات و فناوری اطلاعات، «شتابدهی رشد صنعت فضایی» عنوان شده است. وی در جلسه گرفتن رأی اعتماد از نمایندگان مجلس از حوزه فضایی با عنوان «حوزه پر غصه صنعت فضایی» یادکرد و اظهار داشت: صنعت فضایی یکی از ۳ صنعت اقتدار ساز برای کشورهاست اما متأسفانه در طول چندسال اخیر به علت نگاه سیاست زده ای که حل مشکلات کشور را در بیرون از مرزها جستجو می کرد، این صنعت به محاق رفته و متأسفانه ظرفیت های آن رو به افول است. زارع پور: متأسفانه در طول چندسال اخیر به علت نگاه سیاست زده ای که حل مشکلات کشور را در بیرون از مرزها جستجو می کرد، این صنعت به محاق رفته و متأسفانه ظرفیت های آن رو به افول است زارع پور با اشاره به فرمایشات مقام معظم رهبری در سال ۹۵ در دیدار با مسئولان عالی رتبه کشور در خصوص این که «گزارش هایی به من می رسد که برخی حوزه های کلان هوا و فضا و ماهواره و امثال اینها، گرفتار توقف یا لنگی است که این امر مرا نگران می کند؛ این را می خواهم اینجا بگویم که مطالبه عمومی باشد. من از مسئولین امر بطور جدی درخواست می کنم به این مسائل بپردازند؛ این طرح ها، طرح های مهمی هستند»، افزود: ملت هنوز خاطره خوش پرتاب موفقیت آمیز ماهواره های ایرانی را با پرتابگرهای داخلی در دهه هشتاد به یاد دارند اما متأسفانه این روند شتابان طی سالیان اخیر متوقف یا بلکه برعکس شد؛ به شکلی که خیلی از ظرفیت های ما گرفتار لطمه جدی شدند. وزیر ارتباطات با تاکید بر این که اگر روند شتابان دهه هشتاد ادامه پیدا می کرد، امروز ما صاحب منظومه های ماهواره برای دسترسی به شبکه های جهانی بودیم و دغدغه و نگرانی در این فضا نداشتیم؛ اظهار داشت: انشاالله با استفاده از ظرفیت نخبگان و جوانان و با سیاست های تحولی دولت سیزدهم، حوزه فضایی را به ریل شتابان تحول خودش بر می گردانیم. از همین تریبون از همه دانشمندان، نخبگان و فعالان عرصه ماهواره، ماهواره بر، پرتابگر و خدمات فضایی می خواهم باردیگر لباس رزم علمی برتن کنند تا انشاالله جمهوری اسلامی ایران را به قدرت جهانی در این عرصه تبدیل نماییم. راهکارهای زارع پور برای شتابدهی رشد صنعت فضایی عیسی زارع پور در برنامه پیشنهادی که برای تصدی وزارت ارتباطات اعلام نمود نیز یکی از سرفصل های رسیدن به ایرانی هوشمند در تراز انقلاب اسلامی در افق ۱۴۰۴ را «رشد صنعت فضایی» برشمرد. در این برنامه با اشاره به روند تاریخی رویکرد کشور در عرصه فناوری فضایی که تا سال ۱۳۸۳ نگاه به تامین از بیرون کشور بود و نماد آن کوشش برای خرید ماهواره زهره از سازندگان مختلف و در نهایت انعقاد قرارداد با روسیه بود که با کارشکنی تامین کنندگان غربی به همراه بدعهدی و بدقولی روسیه روبرو شد، آمده است: «کشور از سال ۱۳۸۵ با تدوین برنامه ده ساله در دو بخش توسعه ماهواره و توسعه پرتابگر رویکرد خودرا به اتکا به توان داخلی در کنار تامین نیاز فوری از خارج تغییر داد. این برنامه ها هرچند نه بطور کامل ولی تا سال ۱۳۹۳ ادامه داشت و موفقیت های شگفت آوری همچون قرار دادن ماهواره در مدار با ماهواره بر سفیر، نقطه اختتام حمایت جدی دولت از اجرای این برنامه ها بود. اما با شروع دولت یازدهم و امیدهای مسئولین این دولت، رویکرد های خرید از خارج تقویت شد و مذاکراتی با طرف های روسی و فرانسوی صورت گرفت که متأسفانه در این راه نگاه توسعه تمامی زنجیره ارزش بصورت همزمان، مورد توجه واقع نشد و حتی مورد بی اعتنایی قرار گرفت. خیلی از متخصصین و مدیران موفق سالهای ۸۴ تا ۹۳ دیگر در این عرصه اشتغال نداشتند. این مساله موجب عدم موفقیت در خیلی از کارهای فضایی کشور بین سالهای ۹۳ تا کنون شده است. اما می توان ادعا کرد که با برنامه ریزی صحیح و استفاده از ظرفیت های موجود فنی، علمی و انسانی و مشارکت دادن بخش خصوصی در این حوزه، می توان صنعت فضایی کشور را مانند صنعت هسته ای به نقطه غرور انگیزی برای ارائه خدمات فراگیر، ارزان، با فناوری بالا تبدیل کرد.» در این برنامه اهداف کمی در افق ۱۴۰۴ به افزایش توان داخلی فناوری ساخت ماهواره های سنجشی، مخابراتی مدار بالا به میزان ۸۰ درصد، خرید / ساخت و بهره برداری ۳ ماهواره مخابراتی و سنجش ازراه دور، ارائه ۱۵ خدمت نوین و با ارزش افزوده فضایی، ساخت ماهواره سنجش از دور با رزولوشن زیر ۱۰ متر، ساخت یک ماهواره عملیاتی مخابراتی و قراردادن آن در مدار و ایجاد حداقل یک اپراتور ماهواره مخابراتی تاکید گردیده است. مطابق با مواردی که در این برنامه به آن اشاره شده است «در اثر رشد فزاینده فناوری های فضایی در جهان و محدودیت کشور در دستیابی به توان تجاری در این عرصه، یکی از تهدیداتی که متوجه کشور خواهد شد آخر دوره عملیاتی ظرفیت های مخابراتی فضایی کشور تا سال ۲۰۳۰ (سه ترانسپوندر ماهواره بدر) و بروز محدودیت های جدی برای پخش تلویزیونی و خدمات بانکی کشور است. تسخیر بازارهای منطقه و فضای فرکانسی پیرامونی توسط کشورهای همسایه (عربستان، امارات و ترکیه) در زمینه فضایی به علت عدم حضور فعال ایران، از دیگر تهدیدها عنوان شده است.» وزیر ارتباطات در این برنامه، یکی از راهبردهای مدنظر را ارتقا جایگاه سازمان فضایی کشور عنوان کرده و قول تشکیل جلسات شورای عالی فضایی با ریاست رییس جمهور بعد از ده سال را داده است. وی همین طور مهرماه امسال در جریان بازدید از سازمان فضایی و پژوهشگاه فضایی ایران و دیدار با مدیران و پژوهشگران عرصه فناوری فضایی کشور، بر اراده دولت سیزدهم درباب توسعه صنعت فضایی و بازبینی برنامه ۱۰ ساله فضایی اصرار کرد و وعده داد که این دولت جلسه شورای عالی فضایی را برگزار می نماید. به علت محدودیت کشور در دستیابی به توان تجاری در زمینه فضایی، یکی از تهدیداتی که متوجه کشور خواهد شد آخر دوره عملیاتی ظرفیت های مخابراتی فضایی تا سال ۲۰۳۰ (سه ترانسپوندر ماهواره بدر) و بروز محدودیت های جدی برای پخش تلویزیونی و خدمات بانکی کشور است. چرا شورای عالی فضایی باید تشکیل شود دکتر سعید قربانی مدیرکل دبیرخانه شورای عالی فضایی در گفتگو با خبرنگار مهر، ضرورت تشکیل شورای عالی فضایی را باتوجه به اهداف چشم انداز و برنامه های توسعه ای کشور در زمینه فناوری فضایی، تشریح می کند. وی با اشاره به اینکه اراده جدی جمهوری اسلامی ایران برای پیگیری برنامه های توسعه ای فضایی به اوایل دهه ۸۰ شمسی بازمی گردد، اظهار داشت: در آن زمان باتوجه به مباحث مطالعاتی که از قبل انجام شده بود حاکمیت به این فکر افتاد تا برای پیشبرد مسائل فضایی، ساختار و تشکیلاتی ایجاد شود و بدین جهت برمبنای ماده ۹ قانون وظایف و اختیارات وزارت ارتباطات، تشکیل شورای عالی فضایی و تحقق اهداف آن و نیز تشکیل سازمان فضایی ایران و برنامه های مدنظر برای توسعه فضایی در محدوده اختیارات وزارت ارتباطات دیده شد. دکتر قربانی با اشاره به ترکیب شورای عالی فضایی که ریاست آن بر عهده رییس جمهور است و وزرای ارتباطات، امور خارجه، صمت، راه و شهرسازی، علوم و دفاع اعضای حقوقی این شورا را می سازند، اضافه کرد: در این ترکیب رییس سازمان فضایی ایران دبیری شورای عالی فضایی را عهده دار است و ۳ متخصص و دانشمند حوزه فضایی نیز از طرف وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات و بنا به پیشنهاد رییس سازمان فضایی و به حکم رییس جمهور بعنوان اعضای حقیقی در جلسات این شورا عضویت خواهند داشت. درخواست زارع پور برای برگزاری شورای عالی فضایی از رییس جمهور مدیرکل دبیرخانه شورای عالی فضایی درباب آخرین وضعیت برگزاری جلسات این شورا اظهار داشت: انتخاب ۳ عضو حقیقی متخصص و صاحبنظر در شورای عالی فضایی در شرف تصمیم گیری است و با پیشنهاد سازمان فضایی ایران، از طرف وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، افرادی به رییس جمهور پیشنهاد شده اند که با تصمیم ایشان، احکام این اعضا صادر خواهد شد. وی با تاکید بر این که انشاالله شورای عالی فضایی به زودی در دولت سیزدهم برگزار می شود، تصریح کرد: باتوجه به جدیت دولت و وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات برای افزایش شتاب توسعه صنعت فضایی کشور، درخواست برگزاری این جلسه از طرف دکتر زارع پور به رییس جمهور ارسال و مقدمات برگزاری جلسه نیز انجام شده است؛ آمادگی لازم برای برگزاری جلسه برقرار است و در صورت انجام تشریفات اداری و انتخاب ۳ عضو حقیقی، شورای عالی فضایی به زودی تشکیل می شود. قربانی با اشاره به اینکه این شورا ملزومات و اولویت های کلان مسائل راهبردی فضایی کشور را تصمیم گیری و تصویب می کند، گفت: البته ذیل شورای عالی فضایی، یک کمیسیون راهبردی با ۱۲ عضو در سطح معاون وزیر حضور دارند و مسائلی که مقرر است بعنوان مسائل کلیدی و راهبردی تصویب و ابلاغ شود در این کمیسیون به بحث گذاشته شده و تصمیم سازی می شوند و بعد از آن به صحن شورا می رود. وی افزود: ذیل این کمیسیون راهبردی نیز کارگروه های تخصصی و علمی فعال می باشند که به تناسب طرح موضوع از کمیسیون یا شورای عالی فضایی، به کار کارشناسی می پردازند. به این معنا که مباحث مربوط به تمامی دستگاه های حاکمیتی و غیر حاکمیتی شامل سازمان ها و دستگاه های اجرائی که با کارکرد خدمات فضا پایه و مبتنی بر داده های ماهواره ای در ارتباط هستند و تصاویر ماهواره ای و پردازش و تفسیر آنها به ایفای مسئولیت آنها کمک می نماید، در این کارگروه ها پیگیری می شود. مدیرکل دبیرخانه شورای عالی فضایی به تشریح دلیلهای و ضرورت برگزاری شورای عالی فضایی پرداخت و گفت: فناوری فضایی اساساً یک فناوری پیشرو و پیشگام است و هر کشوری که به این فناوری دسترسی داشته و یا دسترسی پیدا کرده، جزو کشورهای مقتدر در علم و فناوری به حساب می آید. به هر حال کشور ما نیز حائز رتبه یازدهم در جهان بوده و در منطقه خاورمیانه نیز از نظر دانش و فناوری فضایی رتبه اول را دارا بوده است.
عقب ماندگی کشور در سطح مدیریت راهبردی حوزه فضا قربانی با تاکید بر این که کشورهای مختلف برای توسعه صنعت فضایی خود به سرعت و پرشتاب درحال سبقت هستند، افزود: بااینکه کشورهایی که در همسایگی ما که وارد عرصه پیشتازی در موضوعات فناوری و خدمات کاربردی فضایی شده اند، دارای فناوری و دانش فضایی بومی نبوده و کشورهای دیگری این فناوری را در زمینه های طراحی، ساخت و پرتاب ماهواره ها برایشان پیاده سازی کرده اند اما باید بپذیریم که در سطح مدیریت راهبردی حوزه فضایی، گرفتار عقب ماندگی هستیم. وی با اشاره به این که کشورهایی مانند امارات، ترکیه و عربستان که وارد عرصه فضایی شده اند دارای دانش بومی و اقتدار در عرصه فضایی نیستند، تصریح کرد: حتی اگر ماهواره ای به نام این کشورها پرتاب و ثبت گردد طبیعتاً این اقدام توسط مشاوران خارجی برای این کشورها صورت پذیرفته است. اما در ایران دانش فضایی بومی بوده و این مساله بسیار باارزش است. قربانی افزود: اما مسئولان باید بپذیرند که در سطح مدیریت راهبردی حوزه فضایی عقب ماندگی داریم و این مساله باید جبران شود. بنابراین لازم است که در این دولت همت گمارده شود تا عقب افتادگی ها جبران و جلسات شورای عالی فضایی بطور مرتب و پیوسته تشکیل گردد. خطر از دست دادن جایگاه فضایی ایران وی با تاکید بر این که این خطر وجود دارد که ما جایگاه خودمان را در زمینه فناوری فضایی از دست بدهیم، افزود: ما باید بتوانیم هرچه سریع تر بلوغ چرخه کامل فناوری فضایی به دست آمده از طراحی تا ساخت و پرتاب را تثبیت نماییم. مدیرکل دبیرخانه شورای عالی فضایی اظهار داشت: در عین حال مهمست که ما بتوانیم در مدارات لئو، مئو و ژئو ماهواره خودمان را داشته باشیم. این مساله ضرورت تشکیل شورای عالی فضایی را آشکار می کند. در کنار آن تشکیل این شورا می تواند راهبردی برای پرداختن به مسائلی باشد که اکنون نیاز روز حوزه فضایی کشور است. قربانی با اشاره به زیست بوم فناوری فضایی که در زمینه بالادست به لایه های فناوری و در زمینه پایین دست به خدمات و کاربردها مربوط می شود، تصریح کرد: به جهت اینکه این زیست بوم به سرعت و در زمان مناسب شکل بگیرد نیاز به یک برنامه راهبردی و به روز رسانی اسناد بالادستی داریم. وی توضیح داد: برنامه راهبردی ۱۰ ساله فناوری فضایی که مربوط به سالهای ۸۵ تا ۹۵ بوده، طی شده است. برنامه راهبردی دیگری نیز بعد از آن ترسیم شد و اکنون نیاز به به روزسازی اسناد بالادستی و تشخیص و تصمیم گیری در مورد الزامات و اولویت های شتابدهنده برای تثبیت بلوغ فضایی، ضروری می باشد. بدین سبب نیاز است که جلسات شورای عالی فضایی شکل بگیرد و نیازمندی ها و اولویت ها بررسی شده و تصمیمات لازم گرفته شود تا متولیان وظایف خودرا پرشتاب پیش ببرند. سند جامع هوافضا نیازمند بازنگری این مقام مسئول در سازمان فضایی ایران با اشاره به اسناد در رابطه با مدیریت راهبردی و سیاست گذاری در برنامه های ۱۰ ساله فضایی اظهار داشت: سند جامع هوافضا اولین سندی بود که در این عرصه توسط مرجع بالادستی (شورای عالی انقلاب فرهنگی) در سالهای قبل تصویب گردید و سپس جهت ارزیابی و بررسی پیشرفت به معاونت علمی رییس جمهور تفویض شد. اکنون نیز برنامه های فناوری فضایی به همان سیاق و برمبنای مصوبات قبلی ذیل مصوبات معاونت علمی و فناوری رییس جمهور پیش می رود و لازم است که در مورد آنها بازبینی شده و در صورت نیاز تصویب مجدد شود. وی سند جامع هوافضا را سندی غنی و باکفایت در زمان خود و با چشم انداز طولانی مدت عنوان نمود و اضافه کرد: بالاخره اقتضائات به سرعت در دست تغییر است و شاید امروز کشور ما نیاز داشته باشد که توجهات چندگانه جدی به همه ابعاد زیست بوم فضایی داشته باشد. اکنون در لایه پایین دست فضایی که مربوط به لایه خدمات کاربردی می شود مسائلی مانند حوزه ناوبری، کشاورزی، مدیریت پهنه های آبی، خدمات حوزه هواشناسی، بحران و مخاطرات طبیعی بسیار مهم و حائز اهمیت می باشد و باید به آنها توجه جدی شود. قربانی با اشاره به این که تعداد قابل توجهی استاد، دانشجو و فارغ التحصیل رشته های مرتبط فضایی در کشور وجود دارد که باید به آنها در کنار مهارت و کارآفرینی برای توسعه پلت فرم های در رابطه با داده های ماهواره ای، امید و انگیزه فعالیت داد، اشاره کرد: این متخصصان می توانند خدمات مبتنی بر سامانه هایی که از داده های ماهواره ای استفاده می نمایند را به وجود آورده و برای آحاد کاربران همچون شهروندان، کسب وکارها و دولت و حاکمیت، سرویس و خدمات دارای ارزش و مطلوبیت ایجاد کنند. مدیرکل دبیرخانه شورای عالی فضایی با تاکید بر این که توسعه و تثبیت بازار فناوری فضایی اقتصاد کشور را شکوفا می کند، اظهار داشت: تمامی این اهداف مستلزم تشکیل شورای عالی فضایی و سیاست گذاری کلان در زمینه بالادست و پایین دست فناوری فضایی است.
ضرورت تشکیل شورای عالی فضایی تبیین شود وی با اشاره به نزدیک شدن به برنامه هفتم توسعه و لزوم پرداختن این برنامه به زیربخش فناوری فضایی بعنوان یکی از ارکان توسعه کشور، اضافه کرد: متأسفانه جلسات شورای عالی فضایی در چندین سال قبل اصلاً برگزار نشده و با این وجود امیدواریم در دولت جدید ضرورت تشکیل این شورا برای مسئولان بیشتر تبیین شود. قربانی بر ضرورت ترویج فناوری فضایی و خدمات کاربردی فضاپایه در کشور اصرار کرد و با اشاره به برگزاری بیش از ۲۲۹ رویداد در رابطه با هفته جهانی فضا در مهرماه امسال که تمام دستگاه های مرتبط، دانشگاه ها، پژوهشگاه ها، پژوهش سراها، استارت آپها و شرکت های دانش بنیان و گروههای تخصصی در آن مشارکت داشتند، اظهار داشت: ما جز ۳ کشور اول در برگزاری برنامه های ترویجی فضایی هستیم و معتقدیم که اگر در زمینه ترویج خدمات کاربردی فضاپایه تلاش نموده و آگاهی عمومی را بالا ببریم این آگاهی می تواند منجر به مطالبه و حمایت عمومی در این عرصه شود. وی اظهار داشت: زمانی زیرساخت های ثابت و زمینی پیشران حوزه ارتباطات محسوب می شدند و بعد از آن این پیشرانی به زیرساخت های هوایی و پرتابل منتقل شد. با شرایط فعلی به نظر می آید که دیری نخواهد پایید که زیرساخت های پیشران ارتباطات به حوزه فضا و ماهواره منتقل شوند. چونکه فناوری فضایی مزایایی همچون زمان ارائه بهینه سرویس، قیمت مناسب و خدمات متنوع و مطلوب دارد که در صورتیکه این آگاهی ها بالا برود و تبدیل به مطالبه شود، نقش آفرینان این حوزه ملزم خواهند شد که از چرخه جهانی عقب نیافتند و ما شاهد یک شکوفایی اقتصادی و اشتغالزایی بسیار عالی برپایه فناوری فضایی باشیم. ۱۰ اولویت زمین مانده برای توسعه فناوری فضایی با این وجود به نظر می آید که تنها راه حل شتابدهی به رشد صنعت فضایی و بازیابی جایگاه گذشته، تشکیل هرچه سریع تر جلسات شورای عالی فضایی در جهت سیاست گذاری برای پیشبرد برنامه ها و اولویت بخشی به برنامه های زمین مانده از دولت های قبل است که با اهمیت ترین این اولویت ها را می توان در موارد زیر دسته بندی کرد. ۱. تشکیل سریع جلسه شورای عالی فضایی ۲. بازبینی سند هوافضا و برنامه ۱۰ ساله دوم فناوری فضایی ۳. تدوین اولویت های کلان مسائل راهبردی فضایی کشور ۴. ارتقای زیرساخت های ارتباطات ماهواره ای ۵. تثبیت بلوغ چرخه کامل فناوری فضایی با قراردادن ماهواره عملیاتی در مدار ۶. افزایش توان داخلی فناوری ساخت ماهواره های سنجشی و مخابراتی مدار بالا ۷. مشارکت دادن بخش خصوصی و استفاده از ظرفیت های علمی و انسانی در عرصه فضا ۸. قراردادن ماهواره در مدارات لئو، مئو و ژئو ۹. سیاست گذاری کلان در زمینه بالادست و پایین دست فناوری فضایی ۱۰. ترویج فناوری فضایی و خدمات کاربردی فضاپایه


منبع:

1400/08/12
23:13:55
0.0 / 5
1086
مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۵ بعلاوه ۱
BBServer بی بی سرور

bbserver.ir - مالکیت معنوی سایت بی بی سرور متعلق به مالکین آن می باشد