گزارش فناوری مهر؛

اجماع رگولاتورهای اروپا و آمریكا ضد قدرت طلبی شركتهای فناوری

اجماع رگولاتورهای اروپا و آمریكا ضد قدرت طلبی شركتهای فناوری

رگولاتورهای اروپا و آمریکا اخیرا متفق القول شدند که باید اقدامات جدی برای کنترل قدرت انحصاری غولهای فناوری انجام دهند در این راستا به نظر می آید یک ابر رگولاتور جهانی به بازار بیاید.



به گزارش بی بی سرور به نقل از مهر، از اوایل قرن بیست و یکم میلادی، نوید رشد و پیشتازی شرکتهای فناوری به سرعت مردم و دولت ها را شگفت زده کرد. شرکت هایی که به جای تکیه بر کالاهای فیزیکی، از داده ها و ابزارهای دیجیتال استفاده می کردند تا به سودآوری دست یابند. اما حالا بعد از گذشت ۲۱ سال از قرن بیست و یک، چالش شرکتهای فناوری و قدرت آنها در بازار بسیار بزرگ شده است. آنها چنان قدرتمند شده اند که قوانین رقابت در بازارها را زیر پا می گذارند و به قیمت از بین رفتن حریم خصوصی مشتریان، داده های آنان را استفاده می نمایند تا درآمد خویش را بیفزایند در نتیجه رگولاتورها در سرتاسر جهان کوشش می کنند با وضع قوانینی سلطه آنها بر بازار را کاهش دهند و از حقوق مشتریان دفاع کنند.
درهمین راستا «مرکز تحقیقات سیاست اقتصادی»(CEPR ) در انگلیس پیش قدم شده تا با برگزاری پنل هایی چالش های قانونمندسازی شرکتهای فناوری را با حضور رگولاتورهای اتحادیه اروپا و آمریکا بررسی کند.
این پنل ها با حضور آندرئا کوشلی (رئیس سازمان رقابت و بازارهای انگلیس)، الیزابت دنهام (کمیسیونر اطلاعات انگلیس)، آندریاس مونت ( رئیس کارتل فدرال آلمان یاCFO)و هنری پیفو (معاون ناظر رقابت در فرانسه) در کنار وویچک ویویوروسکی (ناظر حفاظت از اطلاعات اتحادیه اروپا) برگزار شدند.
شرکت کنندگان در این پنل ها به موضوعات مختلفی پرداختند مانند آنکه ناظران رقابت و رگولاتورهای حریم خصوصی باید برای حل چالش شرکتهای فناوری بخش بندی قانون را کنار بگذارند و با همکاری یکدیگر راهکارهای خلاقانه ارائه نمایند.
گفتگو ها میان شرکت کنندگان در پنل های CEPR با این پیش فرض انجام شده که برای کنترل پلت فرم های بزرگ، قوانین رقابت و حریم خصوصی و همینطور حفاظت از اطلاعات باید یکپارچه شوند.
از سوی دیگر بعد از اصلاح قانون حفاظت از اطلاعات اروپا (GDPR) در سال ۲۰۱۸ میلادی، قانون حریم خصوصی همچنان اجرا نشده و مقامات رقابت منطقه ای هم اکنون مشغول بررسی این مورد هستند که ببینند «سو استفاده از داده ها» در کدام بخش از قوانین ضد انحصار داخلی و چگونه جای می گیرد.
موضع گیری انگلیس و آلمان در مقابل غول های فناوری آمریکایی
سازمان رقابت و بازارهای انگلیس(CMA) الان خارج از اتحادیه اروپا قرار دارد و در مورد فرایندهای خرید و ادغام جهانی نقش پررنگ تری دارد. این سازمان می تواند با تحقیقات و فرایندهایی که انتخاب می کند به ایجاد استانداردهایی در فضای دیجیتال کمک نماید. جالب آنکه این سازمان در راه گفته شده بسیار سریع گام بر می دارد.
CMA انگلیس چند پرونده آنتی تراست بزرگ در مورد شرکتهای بزرگ فناوری باز کرده و الان مشغول بررسی شکایات درباره اپ استور اپل است. این سازما ن برخی شکایات دیگر را هم بررسی می کند که طرح گوگل برای حذف کوکی های ردیابی طرف سوم( پروژه Privacy Sandbox) هم شامل می شود.
البته در تحقیقات درباره پروژه گوگل سازمان ناظر بر حریم خصوصی انگلیس(ICO) هم همکاری می کند.

هفته گذشته این سازمان اعلام نمود مشغول بررسی مجموعه ای از تعهدات پیشنهادی گوگل است که قانونا لازم الاجرا هستند. این تعهدات را میتوان یک فرآیند طراحی مشترک بین ICO، CMA و گوگل به حساب آورد که هدف آن ایجاد زیرساخت کلیدی است که در نهایت جایگزین کوکی ها ردیابی می شود.
تجربه آلمان در قانونگذاری
سازمان CFO آلمان امسال موضع سختگیرانه ای ضد شرکتهای بزرگ فناوری گرفت و در این حوزه از قوانین ملی به روز شده بیشترین بهره را می برد. این قوانین به کارتل فدرال آلمان قدرت می دهد تا در مقابل پلت فرم های دیجیتال بزرگ با قدرت رقابت بالا موضع گیری کند. البته الان این سازمان مشغول انجام تحقیقاتی ضد آمازون، فیسبوک، گوگل و اپل است.
همچنین این سازمان پیش از این و در یک پرونده استراتژیک ضد فیسبوک به یکی از پیشگامان پیوستن قوانین حفاظت از داده های اتحادیه اروپا به قوانین بازارهای دیجیتال تبدیل شد.
این پرونده که کارشناسان مسیر آنرا به دقت تحت نظر دارند و هنوز هم در حال اجرا می باشد فرآیند «ابر پروفایل سازی»( Super profiling) کاربران فیسبوک را هدف گرفته و مقرر است این مورد به دادگاه ارشد اروپا ارسال شود. فرآیند «ابر پروفایل سازی» کاربران به معنای استفاده از روش های مختلف برای جمع آوری اطلاعات از پلت فرم های زیر مجموعه فیسبوک است تا ابر پروفایل هایی برای هر کاربر ساخته شود. مقامات آلمان معتقدند چنین عملکردی سوءاستفاده از کاربران است و قوانین رقابت را هم نقض می کند.
مونت، رئیس کارتل فدرال FCO آلمان در این پنل، تصریح کرد تجربه FCO در این پرونده کمک کرده تا اصلاحات اساسی در قانون ملی ایجاد شود. این اصلاحات قدرت بیشتری برای مقابله با شرکتهای بزرگ فناوری برای او فراهم می آورد. همینطور به قول او با کمک چنین قدرتی در سطح ملی راحتتر میتوان برای شرکتهای فناوری قانون وضع کرد.
او در اینباره اظهار داشت: هنگامی که خویش را سازمانی با قدرت بالا معرفی می نماییم، راحتتر از گذشته میتوان برخی رفتارها را ممنوع کرد. بعنوان مثال میتوان فعالیتهای شرکتی را ممنوع کرد که با تاکید بر روش های پردازش اطلاعات اجازه نمی دهد دیگران در بازار فعالیت کنند. چنین رفتاری در ارتباط با حوزه رقابت است. همینطور میتوان سرویسی را ممنوع کرد که اجازه استفاده از آن منوط به جمع آوری اطلاعات کاربر است و هیچ گزینه انتخابی دیگری برای فرد مهیا نیست. این مورد در مورد پرونده فیسبوک صحت دارد. در واقع هنگامی که پارلمان مشغول بررسی این قانون بود، به پرونده فیسبوک هم اشاره شد و حتی به شکلی این درهم تنیدگی قوانین رقابت و حفاظت از اطلاعات در نظریه آزار در قانون رقابت آلمان ذکر شده است.
او در ادامه اضافه کرد: اگر هنگام صحبت راجع به سلطه شرکت متوجه می شویم این سلطه به علت جمع آوری اطلاعات و نگهداری و فرآوری آن به وجود آمده است، ازاین رو به پارامتری نیاز است تا نشان دهد یک شرکت تا چه حد اجازه جمع آوری اطلاعات و فرآوری آنها را دارد.
سازمان رقابت فرانسه و رگولاتور ملی حریم خصوصی این کشور (CNIL) هم در سالهای اخیر فعالیتهای مشترکی انجام داده اند. یکی از این موارد شکایتی در مورد خصوصیت جدید اپل است. این خصوصیت به کاربر اجازه می دهد خود درباره دسترسی اپ های مختلف به اطلاعاتش تصمیم گیری کند. البته ماه قبل ناظر آنتی تراست از مسدود کردن قابلیت مذکور خودداری کرد.
بنابراین شواهدی در خصوص آن وجود دارد که سازمان های نظارتی کوشش می کنند پلی بین قوانین بخش های مختلف ایجاد کنند تا به روشی تأثیرگذار شرکتهای بزرگ فناوری را قانونمند کنند.
قوانین ضعیف شرکتها را قدرتمند کرد
این در حالی است که شرکت کنندگان در پنل اخیر متفق القول بودند که این ناتوانی در اجرای قوانین رقابت سبب شده شرکت ها قدرتمند شوند. آنها با اتکا به این قدرت توانستند رقبایشان را بخرند و به اطلاعات کاربران بیشتری دسترسی یابند. آنها به قیمت از بین رفتن حریم خصوصی کاربران و رقابت به سود دست پیدا کردند.
بحث این است که انحصار قدرت که برپایه دسترسی به اطلاعات به دست آمده، مشتریان را درگیر رابطه ای مخرب با پلت فرم های فناوری می کند. این روند در مورد شرکتهای بزرگ تبلیغات آنلاین گوگل و فیسبوک به دریافت هزینه هایی کلان از کابران در ازای دسترسی به سرویسهای دیجیتال منجر گردید. البته این هزینه مالی نبود اما حریم خصوصی کاربر را زیر پا گذاشته بود.
ابر رگولاتور جهانی به بازار دیجیتال می آید
شرکت کنندگان پنل های CEPR متفق القول هستند که هر دوی این روندها درحال تغییر هستند. همینطور اگر قرار باشد جامعه مدنی بازارهای دیجیتال را کنترل کند، این روندها باید عوض شوند و قدرت کنترل از شرکتهای بزرگ فناوری باز پس گرفته شود. بدین سان تضمین می شود که مشتریان و رقبا زیر بار غول های داده کاوی نمی مانند.
به گفته دنهام، کمیسیونر اطلاعات انگلیس انگیزه او برای همکای با دیگر رگولاتورهای دیجیتال آن بود که مقامات دولت انگلیس ایده ایجاد یک ابر رگولاتور را در سر داشتند.
او می گوید: قانونگذاران و سیاستگذاران ایده یک رگولاتور واحد برای اینترنت را داشتند. این ایده چه معنایی دارد. یعنی رگولاتورها دست به کار شدند و خلاقیت به خرج دادند تا با شرکتهای بزرگ برخورد کنند.
سیمون ترونتون از سازمان «رقابت و بازارهای انگلیس» (CMA) اظهار نظرهای جالبی در مورد تحقیقات فعلی درباره پروژه Privacy Sandbox گوگل و همکاری مشترک با ICO در این پرونده بیان کرد. به قول او قوانین حفاظت از اطلاعات کاربران و احترام به حریم خصوصی آنها قلب تعهداتی هستند که الان مورد مذاکره قرار دارند.
او در اینباره اظهار داشت: اگر تعهدات را قبول نماییم، گوگل باید با عنایت به چند حوزه همچون تأثیرات آن روی حریم خصوصی و همخوانی با قوانین حفاظت از اطلاعات، تأثیرات بر تجربه کاربر و قدرت کنترل کاربر بر شیوه استفاده از اطلاعات خصوصی، پیشنهاداتی عرضه کند در کنار این موارد باید به موضوعات اصلی تعهدات یعنی نگرانی های ما در حوزه رقابت هم پرداخته شود. ما با ICO از نزدیک همکاری کردیم و درصورت قبول این تعهدات باید به همکاری نزدیک با ICO ادامه دهیم تا روی تحولات آتی این پیشنهادات تاثیر بگذاریم.
ترونتون در ادامه اظهار داشت: این تعهدات تضمین می نماید که گوگل تمام نگرانی CMA را در نظر می گیرد. اگر نگرانی های مهم ما در مورد گوگل برطرف نشود، آنها پرونده را باردیگر باز می کنند و اگر لازم باشد، هرگونه اقدامی برای پیشگیری از خسارت به رقابت انجام می شود.
ترکیب قوانین رقابت و حفاظت از اطلاعات
ربکا اسلاتر کمیسیونر عضو کمیسیون فدرال تجارت آمریکا(FTC ) و همینطور کریس دی آن جلو، معاون ارشد دادستان کل نیویورک هم در پنل رگولاتوری حضور داشتند.
اسلاتر در این پنل یادآور شده که کمیسیون فدرال تجارت آمریکا از الان حقوق مصرف کننده و رقابت که قبلاً از یکدیگر جدا بوده اند را ترکیب کرده است. او اعتقاد دارد باید اقدامات بیشتری برای ترکیب این دو بخش صورت گیرد. رگولاتورهای آمریکایی را تشویق می نماییم تا اجرای قانون های ناکارامد را در موضوع هایی مانند حریم خصوصی و رقابت کنار بگذارند. قبلاً شرکت ها در نتیجه نقض قوانین با جریمه و مجازاتی اندک روبرو می شدند که ریشه های سواستفاده از بازار را از بین نمی برد و در نتیجه به سواستفاده از مشتریان و همینطور شکست در بازار منجر می شد.
این کمیسیونر FTC اعتقاد دارد رگولاتورها نباید تمام بار اجتناب از سواستفاده از اطلاعات را به گردن مشتریان بیندازند. او در اینباره می افزاید: می خواهم درباره روش هایی که مبتنی بر کنترل کاربر هستند، اخطار بدهم. تصور می کنم شفافیت و کنترل اهمیت زیادی دارند. معتقدم انداختن این دفعه برگردن مشتریان تا خودشان مسیرشان را در بازارها و فرایندهای استفاده از اطلاعات بیابند، واقعاً چالش برانگیز است. این که آنها دریابند اطلاعات شان در اختیار چه کسی است و چه کسی تصمیم گیرنده است، کار مشکلی بشمار می رود. ازاین رو من به شدت نگران چارچوبی هستم که حول ایده کنترل داده ها یا شیوه حل مشکل با چنین نگاهی به وجود می آید.

یکی دیگر از شرکت کنندگان در پنل بحث و گفتگوی CEPR، دینا سرینیواسان از دانشگاه یل بود که به چالش های در ارتباط با قانونگذاری شرکت ها در مواقع تضاد منافع اشاره نمود. به قول او اگر در بازار دیجیتال هم مانند بازارهای دیگر (مانند سرویسهای مالی) یک جدایی ساختاری ایجاد نشود، چالش های جدی در راه قانونمند سازی رفتار شرکت ها باقی می ماند.
او ضمن اشاره به تغییرات از زمان دستیابی گوگل به قدرت در بازار اظهار داشت: در حوزه آگهی ها ما با بازار الکترونیکی روبرو می باشیم که دلال هایی در هر دو طرف وجود دارند. در یک بازار رقابتی دلال ها به سود خریدار و فروشنده عمل می کنند و به شکلی از اطلاعاتی که متعلق به خریدار و فروشنده است، محافظت می کنند.
رگولاتور ها نیازمند همکاری با یکدیگر هستند
سرپرست حفاظت از اطلاعات در اتحادیه اروپا هم در این پنل حضور داشت و اخطار داد در سرتاسر اروپا عملکرد رگولاتورهای حفاظت از اطلاعات و رقابت در مورد همکاری با یکدیگر رضایت بخش نیست. این بدان معناست که چالش قانونمندسازی شرکتهای بزرگ فناوری در سرتاسر اروپا همچنان بزرگ است.
البته به قول وی کمیسیون اتحادیه اروپا در رویارویی با قدرت بازاری شرکتهای بزرگ فناوری بیکار نبوده است. کمیسیون مذکور در انتهای سال گذشته تحت قانون بازارهای دیجیتال مقرراتی برای پلت فرم های دروازه بان ارائه نمود. اما چالش اجرای قوانین به روشی تأثیرگذار در سرتاسر اتحادیه اروپا همچنان یکی از اشکالات اصلی این منطقه بشمار می رود.
ناظر حفاظت از اطلاعات اتحادیه اروپا هم در انتها اخطار داد تا زمانیکه رگولاتورهای بخش های مختلف با یکدیگر گفتگو نکنند و همدیگر را درک نکنند، هیچ حقوق رقابتی یا حفاظتی در اقتصاد دیجیتال تضمین نخواهد شد. اما یک مبحث کاملاً روشن است: سلطه شرکتهای بزرگ فناوری بر بازارهای دیجیتال یک شبه از بین نمی رود.


منبع:

1400/04/03
14:47:55
0.0 / 5
1017
مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۵ بعلاوه ۲
BBServer بی بی سرور

bbserver.ir - مالکیت معنوی سایت بی بی سرور متعلق به مالکین آن می باشد